Typisk forbinder man shopaholics med kvinder i stiletter, der har et massivt overforbrug af sko, mærketøj, dyre smykker og designertasker. Men amerikansk forskning viser nu, at hver anden shopaholic er mand, skriver MetroXpress.
Men mange har svært ved at indse og erkende, at de har et problem, selvom deres såkaldte købemani ofte slider på både kontoen og kærligheden, når pengene bruges på fladskærme, teknik og dyre biler.
"Problemet er, at man knytter shopaholics til det kvindebillede, som medierne viser. Så der er mange, der ikke ser, at de har et problem," advarer Søren Skensved fra Dansk Misbrugscenter.
En af de mandlige shopaholics er Lasse Haastrup, der gennem livet har klattet 400.000 kroner væk på dyre ure, et hav af mobiltelefoner og tre garderobeskabe med mærketøj.
"Jeg kunne ligge vågen og glæde mig til at stå op næste morgen og købe noget. Jeg var en iskold løgner," fortæller Lasse Haastrup, der gik i terapi for sin mani, efter at han indså, at han havde et problem.