Massiv indsats: Afslører over 150 sager om social dumping
Foto: Ritzau Scanpix
Københavns kommune har blandt andet afsløret sager om underbetaling og for lave timelønninger.

Det kan godt betale sig for kommunerne at skrue op for indsatsen mod social dumping.

Siden Københavns Kommune i januar sidste år oprettede sit eget indsatsteam og en hotline hvor borgere har kunne melde mistanker om snyd, er der i årets første tre kvartaler afsløret 165 sager om sjusk med løn- og arbejdsforhold hos firmaer, som kommunen samarbejder med. Det skriver DR P4 København.

Det er væsentlig mere end året før, hvor et eksternt firma kun fandt social dumping i 5,5 procent af de undersøgte sager. I år er det sket i 66 procent af sagerne.

Stigningen sker blandt andet, fordi indsatsteamet nu i højere grad foretager en risikovurdering ved fysiske besøg hos virksomhederne, siger David Salomonsen, CSR-chef i Københavns Kommune.

- Den fysiske tilstedeværelse på bygge- og arbejdspladserne gør en kæmpe forskel. Det er meget svært at sidde bag et skrivebord og vurdere forholdene på en byggeplads, siger han til DR P4 København.

I størstedelen af tilfældene handler problemerne om, at medarbejderne ikke får de penge, de har krav på.

- Det kan være en for lav timeløn, snyderi med feriepenge, pension eller overarbejdsbetaling, siger David Salomonsen.

I en konkret sag viste det sig, at 19 medarbejdere gennem flere måneder blev underbetalt af en underleverandør. En sag der endte med, at de ansatte fik 1,5 millioner kroner tilbagebetalt af firmaet.

Hos 3F er man glade for, at flere virksomheder bliver kontrolleret for social dumping, fortæller konstitueret formand i bygge-, jord- og miljøarbejdernes fagforening under 3F, Carsten Bansholm Hansen.

- Der skal være helt tydelige konsekvenser, når virksomheder blæser på de danske regler for løn og arbejdsforhold, hvis man skal bekæmpe social dumping, siger han til DR P4 København.

Stigningen skyldes også, at der er oprettet en hotline, hvor borgerne kan henvende sig med mistanker om social dumping. Hotlinen har indtil videre fået 39 eksterne henvendelser. På overborgmester Frank Jensens (S) kontor er der ingen tvivl om, at den samlede skærpede indsats gør en forskel, som man bør kunne forvente sig af kommunerne.

- Vi er opdragsgiver for mere end ni milliarder kroner om året til private virksomheder. Derfor har vi et ansvar for, at det foregår på ordnede vilkår. Man skal kunne leve af sin løn, siger han.

Det er Dansk Byggeris erhvervspolitiske direktør, Torben Liborius, enig i. Men han mener også, at kommunerne kan gøre mere for at komme social dumping til livs allerede i udbudsprocessen med bygge- og anlægsopgaver.

- Når kommunerne modtager tilbud, skal de vælge ud fra andre parametre end bare den laveste pris. For det sender et signal til markedet om, at man skal være billigst. Og så kan nogen føle sig fristet til at snyde, siger han.

DR København