Turistbranchen har holdt vejret under de seneste dages SAS-forhandlinger og ånder nu lettet op ved udsigten til at SAS overlever.
- Særligt krydstogtmarkedet og markedet for møder og konferencer ville blive ekstremt hårdt ramt, hvis SAS forsvandt. Der er omsætning og eksportindtægter for milliarder af kroner på spil. Ikke alene for turismen, men for erhvervslivet i bred forstand, siger Horestas politiske direktør, Jonas Wilstrup i en pressemeddelelse.
Han vurderer, at Københavns centrale rolle for nordeuropæisk flytrafik ville gå tabt uden SAS.
Det skandinaviske luftfartsselskab har gjort København til et knudepunkt. Men uden SAS ville de mindre indbringende ruter forsvinde, og andre flyselskaber ville ikke prioritere Danmark på samme niveau.
Dermed ville Københavns fintmaskede net af ruter til og fra resten af verden forsvinde, hvilket vil koste dyrt, mener Horesta.
- Et tab af blot ti procent af vores flytilgængelighed ville koste op mod 1,5 mia. kr. i tabt velfærdsbidrag alene til hovedstadsregionen, siger Jonas Wilstrup.
Målsætningen er, at der inden 2014 skal tiltrækkes 10 nye - primært interkontinentale - ruter og som følge heraf ca. 292.000 passager til Danmark. Men et konkurrencedygtigt SAS er af afgørende betydning for, om målet kan nås.