Ulykker, sundhedsfare, stress og kaos.
Ledelserne på danske hospitaler svigter i stor stil sit personale, som arbejder under så elendige forhold, at også patienternes helbred kan forværres.
I alt konstaterede Arbejdstilsynet 171 arbejdsmiljøproblemer på hospitalerne i 2009 mod blot 99 i 2008. Det svarer til en stigning på 73 procent.
Afsløringerne af arbejdsmiljøproblemerne er sket, fordi Arbejdstilsynet er blevet tilkaldt, efter konkrete hændelser.
"Det kan være ulykker, kritiske svigt, klager eller anmeldelser om arbejdsbetingede lidelser, der har fået os til at besøge hospitalerne," siger Jesper Sandberg, tilsynschef i Arbejdstilsynet, Midt- og Nordjylland.
En gennemgang af tal og tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet, som Avisen.dk har foretaget, afslører, at arbejdsmiljøet på mange af landets hospitaler er sundhedsskadeligt og derfor akut behandlingskrævende.
Personalet har for travlt
På nogle hospitaler er problemerne så talrige og alvorlige, at de tildeles sure smileys fra Arbejdstilsynet.
Ikke færre end 25 hospitaler fik i 2009 fik en sur smiley for i alt 66 alvorlige brud på arbejdsmiljøloven. Derfor har hospitalsdirektørerne sammen med de sure smileys fået besked på at bringe forholdene i orden.
Læs også: Er arbejdsmiljøet sygt på dit sygehus?
"Der er ikke tale om bagateller, men om kritisable arbejdsmiljøforhold, der selvfølgelig ikke skal finde sted. Personalet har for travlt og arbejder i et presset arbejdsklima under faciliteter, som ikke understøtter moderne sygehusdrift, og det får konsekvenser," fastslår Jesper Sandberg.
Sammenstyrtningsfare
Ifølge tilsynsrapporterne arbejder personalet under forhold med kulde, træk, fugt, skimmelsvamp og pladsmangel.
Og i en række tilfælde udsættes medarbejderne for unødige sundhedsfarlige infektions- og allergirisici og belastninger af huden, ryggen, bevægeapparat og luftvejene.
Hvert sjette påbud drejer sig om det psykiske arbejdsmiljø. Ifølge Arbejdstilsynet overlades livsvigtige beslutninger til et hårdt presset plejepersonale, der mangler tilstedeværelse af chefer.
"Vi har flere steder konstateret, at der er et grundlæggende problem med misforhold mellem krav og ressourcer. Det kan bl.a. medføre stress, depressioner og sygefravær. Derfor har vi anbefalet, at lederne skal blive mere tilgængelige i hverdagen," siger tilsynschef i Arbejdstilsynet, Palle Graversgaard.
Ifølge Avisen.dk’s optælling er 40 ud af de 66 arbejdsmiljøproblemer, som blev konstateret på de hospitaler, der fik sure smileys i 2009, endnu ikke udbedret. Arbejdstilsynet oplever, at hospitalsdirektørerne i nogle tilfælde nøler med at efterkomme kravene.
Ingen særbehandling
"Vi har derfor taget et møde med alle sygehusdirektørerne i Region Syddanmark og oplyst, at vi er myndighed, hvis påbud skal efterkommes indenfor fristerne, og at vi behandler offentlige og private virksomheder ens," fortæller Palle Graversgaard.
Ofte søger hospitalsdirektørerne om at få udsat fristerne med en undskyldning om, at det kritisable arbejdsmiljø skyldes midlertidige problemer, der skyldes de nye sygehusstrukturer.
Den undskyldning holder ifølge Arbejdstilsynet ikke. Palle Graversgaard forklarer, at arbejdsmiljøet skal være i orden, selvom et hospital er i en omstillingsperiode.
Patienternes interesseorganisation, Patientforeningen, og sygeplejerskernes fagforening, Dansk Sygeplejeråd, bekræfter problemerne.
"Vi får et markant stigende antal klager fra patienter, der bliver behandlet af et fortravlet og frustreret personale. Det koster på patienternes sikkerhed," siger Patientforeningens formand, Villy O. Christensen.
"Arbejdsmiljøproblemerne er bestemt ikke blevet færre eller mindre alvorlige under den nye sygehusstruktur," siger Dorte Steenberg, næstformand i Dansk Sygeplejeråd.
Uacceptabel sundhedsrisiko
"Det handler om menneskers liv. Både personalet og patienter udsættes for en uacceptabel og unødig sundhedsrisiko," siger hun.
Kjeld Møller Pedersen, der er professor i sundhedsøkonomi på Syddansk Universitet, siger:
"Det findes ikke solid dokumentation, men det kan bestemt ikke udelukkes, at stress og et generelt ringe arbejdsmiljø kan have betydning for patientsikkerheden."
Det har ikke været muligt at få en kommentar Bent Hansen, der som formand for Danske Regioner er øverst ansvarlig for arbejdsmiljøet på hospitalerne.
120170
I 2009 er der på hospitalerne bl.a. konstateret arbejdsmiljøproblemer pga.:
- Nedfald og sammenstyrtning
- Nerveskadende belastninger
- Luftvejsbelastninger
- Fugt og skimmelsvamp
- Psykisk arbejdsmiljø
- Kræftfremkaldende belastninger
- Luftkvalitet
- Infektionsrisiko
- Løft, træk og skub
- Varme, kulde og træk