2,2 milliarder kroner. Så meget ventes butikstyverier at koste detailhandlen i år. Derudover må butikkerne lægge næsten 600 millioner kroner for at sikre butikkerne mod tyverier.
Det viser en rapport fra det britiske analysehus Centre for Retail Research, der årligt kortlægger svindet i detailhandlen.
Dansk Erhverv peger på, at tyvene både skal findes blandt ansatte og kunder.
"Problemet er stort, fordi det belaster virksomhederne økonomisk. Og vores undersøgelser viser desværre, at der stadig er en stigning i både kunde- og medarbejdertyverier," siger Lars Alexander Borke, procesdirektør i Dansk Erhverv, til Børsen.
Ifølge undersøgelsen er svindet i de danske butikker faldet en smule i år - nemlig 3,2 procent i forhold til 2009. Men alligevel har flere end hver fjerde af de danske butikker oplevet flere tyverier i det forgangne år. Næsten halvdelen af svindet i de danske butikker skyldes regulære butikstyverier, mens langfingrede medarbejdere er årsag til 29 procent, konkluderer undersøgelsen.
Men HK Handels formand, Jørgen Hoppe, afviser, at det er blandt hans medlemmer, at man skal finde de langfingrede.
"Jeg er ikke i tvivl om, at der er et stort svind - og også et stort tyveri. Men jeg tror bestemt ikke på, at det er medarbejderne, der står for en tredjedel af det svind, der er. For de er så bundloyale imod deres arbejdsgiver," siger Jørgen Hoppe til Newspaq.
Jørgen Hoppe erkender dog, at der er et problem blandt de unge ansatte. I mange af de sager, hvor hans tillidsrepræsentanter fungerer som bisiddere, drejer sagen sig om en ung, der har overtrådt reglerne.
"Jeg er helt sikker på, at der er mange unge, der bliver bortvist, fordi de gør noget forkert. Enten stjæler eller ikke overholder rutinerne og netop bliver taget i, at der er et stort svind. Det synes jeg, man bør noget ved. Det vil vi gerne gøre sammen med arbejdsgiverne," siger Jørgen Hoppe.
24 danske detailvirksomheder med 1.469 butikker og en samlet omsætning på knap 30 milliarder kroner har medvirket i den britiske undersøgelse.