Medarbejdere, der kan arbejde hjemmefra, slapper mere af.
Det viser en spritny undersøgelse i forbindelse med, at Danmark i dag afholder en ny mærkedag for første gang, nemlig den Nationale Hjemmearbejdsdag.
Undersøgelsen, som Telenor, Dansk Erhverv og Microsoft, står bag, viser, at flere og flere danskere kan tage arbejdet med fra kontoret og hjem i privaten.
43 procent af danskerne har således mulighed for at arbejde hjemme i deres nuværende job. Det er 13 procentpoint flere end for bare ét år siden, viser undersøgelsen.
Og hjemmearbejde giver mindre stress.
Hele 86 procent siger, at de er mindre stresset eller på samme niveau set i forhold til deres kollegaer, der altid er på arbejdspladsen.
Det undrer ikke Birgitte Meisner Nielsen, fagchef for HR og ledelse hos Dansk Erhverv.
"Undersøgelsen underbygger vores overbevisning om, at danskerne bliver mere produktive og mindre stressede ved distancearbejde. Vi har således opfordret vores medlemmer til at deltage i Den Nationale Hjemmearbejdsdag, og fremadrettet sætter vi fokus på distancearbejde som arbejdsmulighed," siger hun.
I HK/privat er erfaringen dog, at hjemmearbejde kan være mere stressende end at gå på arbejde - hvis forventningerne ikke er afstemt med ledelsen.
"Det kan gå galt, hvis arbejdsgivere f.eks. forventer, at medarbejderen svarer på en mail klokken 21.15. Så kan man komme op at diskutere: Hvorfor var du ikke på din plads, når du har fået maskinen stillet til rådighed," siger arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat Svend-Erik Hermansen.
I Microsoft siger man ligeledes, at det ikke er nok at stille teknologien til rådighed.
"Distancearbejde giver frihed og fleksibilitet, men ledelsesretten og ledelsespligten medfølger. Som leder bør man opstille klare rammer og en fælles politik for distancearbejde, så det er tydeligt for alle medarbejdere, at distancearbejde er en acceptabel arbejdsform med klare retningslinjer for mål og resultater," siger adm. direktør Jørgen Bardenfleth.
Ifølge den nye undersøgelse arbejder 58 procent af danskerne i en virksomhed, der ikke har en firmapolitik for distancearbejde.
Men mindre kan også gøre det, siger Svend-Erik Hermansen fra HK/Privat.
"Det er ikke nødvendigvis det store papirarbejde, der kræves, men en klar forventningsafstemning til hinanden. hvor man har talt om, hvordan man regner med, at det kommer til at køre om hvem, man en givet fald skal kontakte, hvis det opstår problemer," siger han.