Hjemløse Peter udstilles i glasbur: Jeg bliver jo alligevel udstillet hver dag
Den hjemløse Peter Dich kan ses på Galleri Strayfield i Hellerup fra torsdag den 20. december. Foto: Kim Basse
Provo-kunstner Kristian von Hornsleth er tiltalt for menneskehandel. Nu udstiller han hjemløse i sit galleri på Strandvejen i Hellerup.

Tre hjemløse i glasbure kigger ud på overklasse-Danmark i Hellerup nord for København. Og overklasse-Danmark kigger igen på hjemløse-Danmark i glasburene indenfor.

Sådan ser det ud, når provokunstneren Kristian von Hornsleth udstiller tre hjemløse i sit nye galleri i Hellerup. Udstillingen sker i forbindelse med åbningen af hans galleri Strayfield torsdag den 20. december.
 
En af de hjemløse, som har valgt at takke ja til Kristian von Hornsleths happening, er 52-årige Peter Dich, som har været mere eller mindre hjemløs siden finanskrisen.
 
- Jeg var murerarbejdsmand og blev arbejdsløs, da finanskrisen kom, og så røg jeg ud af dagpengesystemet, og siden har jeg ikke haft en folkeregisteradresse, fortæller Peter Dich og fortsætter om det at blive udstillet:
 
- For mig er det ikke specielt kontroversielt at blive udstillet. Det bliver jeg jo hver dag, når jeg er ude og sælge en hjemløse-avis eller sidder og drikker en bajer på en bænk sammen med nogle andre hjemløse.
 

Kunstner: Det er ren forretning ikke velgørenhed 

Udstillingen er ifølge Kristian von Hornsleth en dansk afstikker af et projekt i London, hvor han sælger hjemløse som kunstværker. Her kan man købe sig en hjemløs og følge personen med en GPS uanset tidspunktet på døgnet.

Projektet i London har skabt massiv kritik, og den britiske hjemløseorganisation Big Issu har anmeldt Kristian von Hornsleth til politiet. Anklagen lyder blandt andet på trafficking, som er menneskehandel.

Men den anklage får ikke provokunstneren til at ryste på hånden af den grund:
 
– Det handler om at gøre opmærksom på, at vi lever i en verden, hvor 10 procent af befolkningen ejer 90 procent af værdierne, siger Kristian von Hornsleth, der før har provokeret med sin kunst.
 
Provokunstneren Kristian von Hornsleth (tv.) udstiller den hjemløse Peter Dich (th.) i sit nye galleri i Hellerup for at sætte fokus på ulighed i samfundet. De er begge vrede over manglen på omsorg og nærvær i samfundet. Foto: Kim Basse
 

I 2006 gav han alle indbyggere i en landsby i Uganda en ged for at tage sit efternavn med det resultat, at en hel landsby i Uganda nu hedder Hornsleth til efternavn.

Men er det ikke usmageligt at promovere sig selv så kraftigt på andres bekostning og ulykke?
 
- Det kan du måske mene, men nødhjælp er dødshjælp, for selvom der er rigtig mange der gør et rigtig godt stykke humanitært arbejde derude, så er det bare symptombehandling. Det hjælper ikke på det problem, at der er noget grundlæggende galt med samfundet, når der findes hjemløse, siger Kristian von Hornsleth, og fortsætter:

- Derfor er det her heller ikke velgørenhed. Det er ren forretning. Peter og jeg er forretningspartnere. Nogle gange skal man sætte tingene på spidsen for at kunne bryde igennem lydmuren, siger han.
 

Hjemløs: Kunstværk er virkelighed 

Forretningssamarbejdet består i, at der sælges plakater og grafiske tryk af de hjemløse til 700 kroner for en plakat og 7.800 kroner for et indrammet grafisk tryk.
 
Forretningssamarbejdet med de tre hjemløse betyder, at Peter Dich, præcis som de to andre hjemløse i projektet, får halvdelen af de solgte plakater og grafiske tryk, som laves af de hjemløse.
 
Dermed får Peter Dich selv en lille skilling ud af det kunstværk, som han selv kalder for virkelighed:
 
Det er grafikker som denne af hjemløse Peter Dich, der kan købes i forbindelse med udstillingen af de hjemløse. Foto: Privat
 
- Vi sætter fokus på problemet omkring hjemløshed, og jeg håber, at man kan få et lille skift i den nærmest bevidstløse tilgang til tingene, hvor det hele bliver djøf'iseret og pengene mere går til administration, end de reelt går til mennesker, siger Peter Dich.
 

Mangler kontakt til andre uden for miljøet

Antallet af hjemløse i Danmark er steget fra 4.998 personer under finanskrisen i 2009 til 6.635 i 2017. Det er en stigning på knap 33 procent på trods af, at finanskrisen for længst er slut. Det viser tal fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
 
Det svære ved at komme væk fra gaden er ifølge Peter Dich manglende kontakt til folk uden for det miljø, han færdes i til hverdag, sammen med manglen på omsorg, og det at være en del af et fællesskab.
 
- De fleste mennesker, jeg kender, er jo i miljøet. De færreste hjemløse kommer fra velfungerende hjem. Derfor kan hjemløshed i virkeligheden bare være et sekundært problem. Nogle er måske blevet misbrugt som børn, og andre er stofmisbrugere, siger han og fortsætter:
 
- De problemer vil altid overskygge alt andet, selvom man giver vedkommende en bolig. Hvis ikke der er noget opfølgning på de problemer, så kan vedkommende være ude af boligen igen, inden næste husleje skal betales.
 
Peter Dich fortæller, at han håber, at han er i processen med at komme væk fra gaden, men at han inde i hovedet stadig er hjemløs. 
 
Peter Dich og de to andre hjemløse udstilles torsdag den 20. december fra klokken 16 – 18 og igen lørdag den 5. januar klokken 12 – 14 samt lørdag den 12. januar klokken 12 – 14 på Galleri Strayfield på Strandvejen 149 i Hellerup.