Når man måler tilfredsheden hos privatkunderne i danske banker, er der en forretning, som særligt stikker ud - Danske Bank.
Her er kunderne mindre tilfredse, de er mindre loyale, og de har den laveste forventning til deres bank af alle. Det viser den årlige EPSI-undersøgelse af kundeloyalitet fra det svenske analyseinstitut Norstat. Siden 1999 har de undersøgt bankvirksomhedernes image i Norden og Nordeuropa.
Dermed er Danske Banks store satsning for at få et solidt image ikke lykkedes. Dog har banken altid ligget dårligt i forhold til de små pengeinstitutter. Her er kunderne nemlig allermest tilfredse - også selv om finanskrisen fik sået tvivl om flere af de små bankers sundhed.
Aarhus Universitet har hjulpet til undersøgelsen ved at se nærmere på den danske del af virksomhederne. Heriblandt har de lavet 3.000 interviews med danske kunder.
Banksektoren er helt generelt blevet meget mindre populær hos kunderne end før krisen. Men sektorens samlede image er steget det sidste år.