Frustrerede forældre til udviklingshæmmede børn klager i stigende grad til Landsforeningen for Evnesvages Vel, LEV, over deres børns specialundervisning i folkeskolen.
»Forældrene fortæller, at specialundervisningen består af meget få timers egentlig undervisning, samt at børnene sjældent får lektier for,« forklarer uddannelseskonsulent i LEV Dan Schimmell, der mener, at undervisningen nogle steder bedre kan beskrives som opbevaring.
»Det virker, som om lærerne tænker: De børn bliver jo aldrig til noget i samfundet, så de skal bare have det gode liv ,« siger Dan Schimmell.
»Men de her børn bliver altså også store og skal have et værdigt liv, og det kræver, at de bliver så selvhjulpne, som det nu engang er muligt for den enkelte,« siger han.
LEV s uddannelseskonsulent mener, at skolerne overtræder loven, når de ikke tilbyder mere specialundervisning i boglige fag.
»Folkeskoleloven gælder jo også for den vidtgående specialundervisning,« forklarer Dan Schimmell.
Specialskolerne er gode
Steen Polk er formand for Specialunderviserne, en afdeling under Danmarks Lærerforening. Han vurderer, at der sagtens kan være puttet dansk og matematik ind i de mere kreative timer. Derfor kan der være meget mere undervisning, end det umiddelbart ser ud til, mener han.
»Mit generelle indtryk er faktisk, at specialskolerne er rigtigt gode,« siger han.
LEV s uddannelseskonsulent er dog skeptisk.
»Selvom der kan være lidt undervisning i de kreative fag, har jeg svært ved at se, hvordan undervisningskravet kan være opfyldt, hvis man kun har fire timers boglig undervisning på skemaet,« siger Dan Schimmell.
Helt forkert
Finn Christensen er kontorchef i Undervisningsministeriets kontor for specialundervisning. Han synes, at to timers dansk og to timers matematik om ugen, som 12-årige Jeppe Clausen får, »lyder helt forkert«.
»Der gælder det samme regelsæt og timetal for specialskolerne som for de almindelige folkeskoler,« understreger kontorchefen.
Det er dog ikke første gang, han hører om denne kritik af specialskolerne, og han mener, at det er vigtigt, at skolerne ikke sidder kritikken overhørig .
»Undervisningsplanen skal diskuteres med forældrene. Nogle af disse skoler er fokuseret på børn, der er meget udviklingshæmmede. Men børn, der har mere potentiale, har krav på at få tilpasset undervisningen til deres evner,« forklarer Finn Christensen.