Hæve-sænke-bord er ikke nok: Bliv sund på kontoret
Det går både ud over muskler, hjerte og kredsløb, hvis du sidder ned i ét streg hele arbejdsdagen. Derfor bør kontoransatte rejse sig, når de har mulighed for det, råder ekspert.(Arkivfoto) Colourbox/Free
Variation er det vigtigste i et stillesiddende arbejdsliv, siger forsker.

Knap 40 procent af danskerne sidder ned i størstedelen af deres arbejdstid. Det viser tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Og samtidig viser flere studier, at der kan være en række sundhedsmæssige konsekvenser ved stillesiddende arbejde.

Derfor bør du tænke over at variere dine arbejdsstillinger, råder Mette Korshøj, der er forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

- Man skal både gå, stå og sidde, siger hun.

Hvis du primært arbejder foran en computer, skal du huske at gå rundt, måske tage trappen i stedet for elevatoren og vælge den printer, som står længst væk.

Du kan også stå op ved dit hæve-sænke-bord, men det er ikke en mirakelløsning alene, forklarer Mette Korshøj. Studier viser nemlig, at folk, som primært står op, bare får andre helbredsudfordringer.

- Så er det bare en anden type hjerte-kar-sygdom som eksempelvis åreknuder, som hyppigere rammer, siger hun.

Præcis hvor ofte du skal op af kontorstolen, er forskerne ikke helt enige i.

Der findes canadiske og australske studier, som viser, at man hen over 24 timer skal prøve at holde den stillesiddende tid under seks timer.

Andre studier viser, at man skal prøve at lade være med at sidde stille længere end en halv time ad gangen, siger Mette Korshøj.

- Grundlæggende handler det om, at bare ved at komme op at stå, så aktiverer man nogle flere muskler, pulsen stiger en smule, og man får sendt en større portion blod tilbage til hjertet, som så kan blive iltet, siger hun.

Samtidig aktiverer du flere muskelgrupper, jo flere forskellige bevægelser du laver. Og det er også til gavn for metabolismen – altså din omsætning af energi.

- Hvis man sidder stille, vil noget af kroppen være i dvaletilstand, fordi du eksempelvis har vægtbæring på numsen. Så mange af dine muskler i benene arbejder ikke, forklarer Mette Korshøj.

De inaktive timer foran computeren går ikke bare ud over forbrændingen, men også blodomløbet.

Derfor er man nu begyndt at tale om såkaldte e-blodpropper, som forekommer hos folk, der sidder stille længe foran computeren. Det fortalte overlæge Hans Erik Bøtker fra Aarhus Universitetshospital for nylig til DR.

/ritzau fokus/

Af Cecilie Lyngberg/ritzau fokus/