Sort er stadig en særdeles populær farve, når det gælder arbejde.
En ny undersøgelse fra Dansk Byggeri slår fast, at det i høj grad er forbrugerne, som foreslår, at arbejdet skal laves sort.
I knap 70 procent af tilfældene er det de private kunder, der foreslår, at arbejdet bliver lavet sort. Det står i skarp kontrast til erhvervskunderne, hvor der stort set aldrig bliver foreslået sort arbejde - hverken fra virksomhedens eller fra erhvervskundens side af.
Det er tankevækkende, at det i høj grad er Hr. og Fru Danmark, som beder om at få arbejdet udført sort, siger Henrik Keinicke, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri.
"En aftale om sort arbejde kræver naturligvis, at virksomheden siger ja til forslaget, men der er virksomheder, som føler sig presset til at lave 'en sort aftale', hvis de er bange for ellers at miste ordren," siger han.
I Dansk Byggeri ser man gerne, at forbrugeren skal kunne straffes for at få udført arbejde sort.
Det kan ske ved at indføre en norsk model, hvor det gøres ulovligt at betale kontant, når man køber tjenesteydelser for over 10.000 kr. Betalinger skal ske elektronisk f.eks. via netbank eller ved at få banken til at overføre pengene.
"Ved at lade private betale elektronisk, når de køber tjenesteydelser, undgår vi kontant betaling, der ikke kan spores og derfor er vanskelig for SKAT at kontrollere," siger Henrik Keinicke.
Dansk Byggeris undersøgelse viser, at det ikke ville betyde den store forskel for hverken kunder eller virksomheder, hvis kunderne får pligt til at betale større fakturaer elektronisk. I forvejen afregner knap 90 procent af privatkunderne nemlig regningerne via netbanken eller lignende.