Kig godt efter næste gang, du går på indkøb.
Et højt antal små "fuldkornsmærker" og "fibermærker" har fundet vej til fødevarernes emballager.
De små kvalitetsmærker hævder at hjælpe dig til at vælge det sunde alternativ.
Fødevareindustrien betaler
Og særligt et mærke er at finde på særlig mange levnedsmidler – nemlig "Vælg fuldkorn først - Fuldkornsmærket", der er godkendt af Fødevarestyrelsen, som lovpriser det på sit website.
Men reelt er det fødevareindustrien – eksempelvis Nestlé - og detailhandlen - eksempelvis Coop - der betaler for mærkningsordningen, som får kritik fra flere sider.
"Fødevareindustrien har med dygtig lobbyvirksomhed lokket Fødevarestyrelsen til at godkende et mærke, der slet ikke stiller tilstrækkelig høje krav til indholdet af fuldkorn," siger ernæringsekspert, cand.brom. Orla Zinck.
Pris: 187.500 kr.
Der er ikke gratis at være med i mærkningsordningen.
Kun producenter, der betaler 187.500 kr. kan deltage og smykke sine produkter med det statsautoriserede logo, fremgår det af standardvilkårene. Små producenter kan nøjes med at betale det halve.
Bl.a. burgerkæden McDonald’s har ønsket at markedsføre sig med Fuldkornsmærket.
McDonald's forbedrer folkesundhed
"Vi er superglade for, at McDonald's nu bliver en del af Fuldkornspartnerskabet og vil hjælpe til med at få flere danskere til at spise mere fuldkorn," har kampagnelederen hos det såkaldte "Fuldkornspartnerskab" – udtalt til McDonald’s website.
Tilsvarende markedsfører McDonald’s sig på Fuldkornspartnerskabets website - det til trods for, at det er længe siden, der fandtes en burger, dergjorde sig fortjent til fuldkornsmærket i kædens burgerbarer.
For at komme med i Fuldkornspartnerskabet forpligter fødevarevirksomhederne sig til ikke at fremhæve en produktkategori over en anden:
"Eksempel: "Fuldkorn i rugbrød er det bedste".. Dette er ikke i overensstemmelserne med brugen af logoet."
"Minister må redegøre"
”Komisk og grotesk, mærket er mere vildledende end vejledende, og det dikteres, at producenterne ikke må fortælle hele sandheden,” siger Socialdemokraternes forbrugerordfører Benny Engelbrecht, der vil rejse sagen over for fødevareminister Henrik Høegh (V).
”Det er et af de mærker, der kan virke til at forvirre forbrugerne. Man bør overveje enten at fjerne mærket eller stramme op på reglerne. Og fordi Fødevarestyrelsen blåstempler det, må jeg bede ministeren redegøre for, hvad der skal ske,” siger Engelbrecht.
I en såkaldt partneraftale som fødevarevirksomhederne underskriver, står der også lidt om formålet med ordningen - blandt andet at:
"Samarbejdet har til hensigt at styrke parternes image og markedsføring i omverden" samt "… markedsføre, at I er en del af en succesfuld indsats, der skaber øget folkesundhed."
Ugennemskueligt
"Det sladrer om, at fuldkornsmærket er markedsføring på et usagligt grundlag. Det skal forvirre og tjene penge - ikke oplyse,” siger Orla Zinck.
Han kritiserer, at forbrugerne ikke kan gennemskue, hvad der skal til for, at et produkt kan udmærkes med fuldkornsmærket.
"Jeg tvivler på, om forbrugerne kan gennemskue, hvad det betyder, når eksempelvis knækbrød, ifølge fuldkornsmærket, mindst skal indeholde 60 procent fuldkorn regnet på produktets tørstof," siger Zinck.
Også Kellogg's er med i partnerskabet til trods for, at ingen af ingen af morgenmadsproducentens produkter ifølge Kellogg's kan få mærket.
Afviser kritik
Fødevarestyrelsen afviser kritikken om at være lokket med i en usaglig mærkningsordning.
"Vi kan selvfølgelig ikke lokkes til at deltage i noget, vi ikke kan stå inde for. Vi kan afgjort stå inde for Fuldkornsmærkets krav, som garanterer, at produkterne har et højt indhold af fuldkorn,” siger Bente Stærk, chefkonsulent i Fødevarestyrelsen.
Og McDonald’s ser intet problem i at markedsføre sig som ”fuldkornspartner”, selv om kæden p.t. ikke har fuldkornsprodukter i sortimentet.
”Det er afgørende er, at vi ikke bruger mærket ude i restauranterne, når folk bestiller måltider” siger Kristian Cheef Madsen, administrerende direktør hos McDonalds i Danmark.
Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Kellogg's eller de ansvarlige for "Fuldkornskampagnen."