Glem alt om en halv gris eller en gavekurv.
Det store avisfirma Metro International, som står bag den danske gratisavis MetroXpress, har udskrevet en konkurrence, der skal sende en af deres læsere ud i rummet.
Gratisavisen, som for første gang så verdens lys for 16 år siden, har haft som mål at komme ud til så mange læsere i verden som muligt. Nu forsøger de at skabe opmærksomhed om avisen på en ny måde.
I marts måned næste år starter udvælgelsen af de "civile astronauter". For at deltage i den verdensomspændende konkurrence, skal du skrive en tekst, hvor du forklarer, hvorfor du vil ud i rummet.
"Det er vores mål at give adgang til rummet for flere af verdens borgere. Derfor er et meget tilgængeligt medie som en gratisavis et helt oplagt valg for os som samarbejdspartner," siger Michiel Mol, som er en af pengemændene bag SXC Space Expedition Curacao, som samarbejder med Metro om turen ud i rummet.
De lokale afdelinger af Metro, som for eksempel den danske MetroXpress, udvælger til april nogle kandidater, som går videre i konkurrencen. Det sker ud fra, hvor mange der har trykket "Synes godt om" på deres artikler på Facebook. Senere vil en international jury afgøre, hvem der skal afsted.
Udover selve turen, får man også astronauttræning samt et ophold i Curacau.
Afgørelsen falder d. 12. marts, hvor vinderne udnævnes, og avisen i hele verden udkommer i et særligt tema om fremtiden for rumfart.