Når mormødre og forældre køber tøj eller legetøj til de små poder, så falder valget stadig oftere på genbrugsguld.
Det viser tal fra Den Blå Avis. Tendensen bliver bekræftet af en rundringning til Folkekirkens Nødshjælps genbrugsbutikker.
Det seneste år har det elektroniske loppetorv dba.dk oplevet en voldsom stigning (124 procent) i brugere, der besøger sektionen med brugte ting til børn. I alt 880.000 besøg er det blevet til. Samtidig bliver sagerne solgt hurtigere end hidtil.
"Det er jo dyrt at have børn, og vi kan høre fra mange brugere, at det tiltaler dem, hvis man kan få en barnevogn eller noget lækkert børnetøj til langt under halv pris. Det er attraktivt for danske børnefamilier," siger Simon Karsø, der er kommunikationschef i Ebay Danmark, som ejer dba.dk.
Også hos Folkekirkens Nødhjælp, der har genbrugsbutikker over hele landet, er genbrugsgenstande til børn i højere kurs end sædvanligt. Det viser en rundringning til butikker på tværs af landsdelene.
"Generelt er billedet, at det er gået frem her inden for det sidste år. Både med hensyn til børnetøj og legetøj," siger Kristine Naundrup, der er administrator i genbrugsafdelingen hos Folkekirkens Nødhjælp.
Faktisk er efterspørgslen så stor, at butikkerne nu udsender ønsker om, at du bruger en af de regnfyldte feriedage på at komme forbi med det store barns aflagte tøj eller dimser.
Coach Ann K. Tvilling taler dagligt med forældre i sin konsultation. Og hun nikker genkendende til, at det store forbrugsræs under det økonomiske opsving er vendt til en jagt på individualitet.
"Det med at købe brugt og sætte sammen med noget nyt, det er faktisk ret hot blandt unge. Det kan jeg se, hos de unge, der kommer i klinikken," siger Ann Tvilling.
Samtidig er skal man ikke overse det økonomiske aspekt, påpeger hun.
"Der er rigtig mange, der ikke har midler eller lyst til at spille med i det ræs, som der er de unge mennesker indbyrdes. Så er der jo heldigvis nogen, der har fundet ud af, at man kan sætte sine ting til salg og købe nyt," slutter Ann Tvilling.