"Juhuu, håndværkerfradraget er tilbage. Derfor skal vi bruge en murer mere. Ring på det her nummer, og del gerne med dine venner."
Statusopdateringer i stil med denne har de sidste par dage kørt rundt på det sociale netværk Facebook. Flere små håndværkerfirmaer har nemlig fået travlt med at hyre, efter regeringen sammen med blå blok i søndags genindførte boligjobordningen.
Og de har opdaget, at Facebook er et effektivt sted at søge medarbejdere, når det skal gå stærkt.
"Vi skal bruge to murere hurtigt, for vi ved, vi får travlt. Det sparer os en masse tid at søge over Facebook," siger Dennis Andersen, ejer af isoleringsselskabet Alles Danmark.
Fem-mands virksomheden stod nærmest på spring for at hyre. De vidste nemlig, at ordningen, som giver private tilskud til håndværkere, ville medføre flere ordrer.
"Efterspørgslen har været hamrende stor de sidste måneder. Rigtigt mange private har kontaktet os for at få et tilbud, men de har tøvet med at lave den endelige aftale, fordi de ikke vidste, om fradraget kom tilbage," fortæller Dennis Andersen.
Du giver firmaet reklame
Netop i en situation som denne, hvor virksomheder skal bruge folk med kort varsel, er Facebook et godt værktøj.
Det siger ekspert i sociale medier, Lars Damgaard Nielsen.
"Det går hurtigere og er billigere end at søge gennem jobportaler, så i den her situation er det ideelt," siger Lars Damgaard Nielsen.
Det bliver mere og mere udbredt at bruge de sociale medier til at jagte medarbejdere, vurderer han.
Både fordi det er effektivt, og fordi det samtidig giver virksomheden gratis reklame.
Når vi ser et opslag fra et firma om, at de hyrer folk, er vi nemlig mere tilbøjelige til at dele og videresende det, fordi vi gerne vil hjælpe vores jobsøgende venner. Når vi gør det, er vi med til at reklamere for virksomheden, forklarer Lars Damgaard Nielsen.
"Flere får kendskab til virksomheden, når folk deler sådan et opslag. Samtidig fortæller firmaet en positiv historie om sig selv ved at skrive, at de søger folk, nemlig at de vokser og har succes. Det er virkelig svært at se ulempen for firmaer," siger Lars Damgaard Nielsen.
Kaprer tre nye medarbejdere på et døgn
Det vestjyske murerfirma P. Jensen og Sønner har både fået opmærksomhed og nye medarbejdere ud af en opdatering på Facebook.
Kort efter blækket på regeringens aftale var tørt, efterlyste firmaet en murer eller arbejdsmand på det sociale netværk.
Opslaget nåede i første omgang ud til sidens beskedne 43 fans, men er efterfølgende blevet delt over 700 gange i løbet af to dage, hvilket er resulteret i et hav af henvendelser til firmaet. Efter kun et døgn har P. Jensen og Sønner ansat tre nye medarbejdere.
"Det var et pludseligt indfald at søge over Facebook, men opmærksomheden har været helt overvældende. Vi har endda fået en ansøgning fra Grønland," siger en glad Lillian Rosendahl, som er medejer af firmaet.
Hun tilføjer, at det har været en succes, men også "en uhyggelig bekræftelse" af, hvor mange ledige og folk, som ønsker at skifte job, der er.
Branchernes kæledækker
Ekspert Lars Damgaard Nielsen ser kun få ulemper ved jobsøgning via sociale medier.
"For den jobsøgende betyder det, at man pludselig skal til at holde øje med flere steder, når man søger job, og sørge for at være i de rigtige netværk," siger han.
Der er også forskel på, hvilket sociale medie, der er de forskellige branchers kæledægge, afslører eksperten.
"Facebook er det helt rigtige sted for håndværkerfirmaerne at søge, især hvis de vil nå ud til unge lærlinge. De højtuddannede bruger mere LinkedIn, mens kommunikationsfolk især har taget Twitter til sig."