Lærerne skal møde til tiden. Ellers giver det ingen mening, at eleverne gør det.
Sådan lyder det fra Kommunernes Landsforening, efter at en optælling, som metroXpress har foretaget, viser, at lærerne ofte er forsinket.
I en uge har otte folkeskoleelever talt op for hver lektion, hvor lang tid der gik, fra klokken ringede, til læreren var i klasseværelset.
Forsinkelsen var gennemsnitligt tre minutter og 13 sekunder, skriver gratisavisen.
Og det er ikke i orden, mener formanden for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck.
"Det er mange timers undervisning til mange penge, som bare er spildt. Jeg er overrasket over omfanget, for vi må bruge den tid, der er, når flere skoler i forvejen ligger under minimumstimetallet," siger hun til metroXpress.
Jane Findahl (SF), formand for børne- og kulturudvalget i KL, siger, at lærerne selvfølgelig skal møde til tiden.
"Ellers giver det ingen mening, at eleverne gør det. Det er jeg sikker på, at den enkelte skoleledelse vil tage fat på at sikre," siger hun.
I Danmarks Lærerforening erkender man, at eleverne får mere - og bedre - undervisning, hvis læreren sidder klar, når eleverne kommer fra frikvarter.
Derfor har man på nogle skoler indført en såkaldt 'teaterklokke', hvor der ringes to gange - en for læreren og en for eleverne.
"Jeg synes, lederne skal tage initiativ til at tale med lærerkollegiet om, at det giver større ro og en bedre start på undervisningen, hvis lærerne er i lokalet, når klokken ringer. Undervisningen vil vinde rigtig meget ved den indsats - det har vi gode erfaringer med på flere skoler," siger Dorte Lange, næstformand for Danmarks Lærerforening, til metroXpress.