Friskpresset appelsinjuice, nye sko og luksus-shampoo. Det er lønnen for mange af landets bloggere, der må kigge forgæves efter kontanter på bankkontoen, selvom de arbejder som reklamesøjler for virksomheder på de sociale medier, hvor de deler billeder og videoer af sig selv og de forskellige produkter.
- Det vil vi gerne til livs her i branchen. Vi mener, at hvis man laver et arbejde, så skal man også have ordentlig betaling for det, siger Lisbeth Kiel, der er formand for Danske Bloggere, som er organiseret under Dansk Journalistforbund, til Avisen.dk.
Landets unge bloggere er kommet i søgelyset, efter skatteminister Karsten Lauritzen (V) mandag præsenterede et nyt tiltag, der skal være med til at sikre, at bloggere, YouTubere og såkaldte influencere indbetaler deres skat ved at give dem en særlig skatterabat. Det skriver Politiken.
Modellen kommer på baggrund af en ny rapport fra regeringens Skattelovråd, der har undersøgt omfanget af det alternative arbejdsmarked på de sociale medier.
Ifølge rådet er der i dag 300.000 danskere, der er erhvervsaktive som bloggere, influencere, e-sportsudøvere og YouTubere. Ministeren foreslår, at man lader sig inspirere af den model, som i 2011 blev indført for sommerhusudlejning.
Det betød en skattefrihed for de første 20.000 kroner om året, som landets sommerhusejere fik i lejeindtægt, hvis udlejningen foregår gennem et bureau, der automatisk indberetter deres lejeindtæger til skattevæsenet.
Mellemmænd tjener pengene
I dag er mange af de unge bloggere tilknyttet et 'blogger-bureau', som formidler kontakten fra de virksomheder, der ønsker deres produkter vist frem på blogs og de sociale medier. Netop disse bureauer burde ifølge Lisbeth Kiel tage noget af ansvaret for, at de unge bloggere ikke blot får en ordentlig løn, men også bliver klar over, hvordan de skal betale skat af de penge, som de tjener på nettet.
- Bloggeren får et produkt ud af det, men bureauet får en pose penge fra virksomheden. Det er tit unge bloggere, der står for reklamerne, er jeg ikke sikker på, at bureauerne rådgiver dem om, at de skal betale skat af de produkter, de får tilsendt, siger Lisbeth Kiel.
Bloggers Delight er et af Danmarks største blogger-bureauer. På deres blogs findes alt fra dedikerede bedsteforældre, der deler ud af deres sytips, til tv-kendissen Mascha Vang, der har over 200.000 følgere på Instagram.
Direktør i Bloggers Delight, Henrik Akselbo, erkender, at bureauet ikke har et særligt fokus på, at deres bloggere får afregnet produkterne, som de modtager fra diverse firmaer, på korrekt vis med skattevæsenet.
- Vi rådgiver ikke vores bloggere om, hvordan de skal betale skat af de produkter, de måtte modtage. Det er, fordi lovgivningen i dag er meget uigennemskuelig, da den beder den enkelte om at gøre op, hvor meget produktet er værd for dem. Det kan en tredjepart ikke vide, siger han til Avisen.dk.
Henrik Akselbo hilser derfor Karsten Lauritzens nye forslag velkommen, så der kan komme større klarhed om værdisættelsen af de varer, som de unge modtager som betaling for omtale på deres blogs og de sociale medier.
Formanden for Danske Bloggere finder det uholdbart, at unge bliver honoreret med produkter, som de ikke betaler skat af, samtidig med at der er 'en mellemmand, der tjener alle pengene,' som Lisbeth Kiel udtrykker det.
- Det ville være rart, hvis der kom klare linjer på området, og at der blev ryddet op, siger hun.