De danske forbrugere, der ellers i stor stil var med til at holde hånden under væksten sidste år, er tilsyneladende begyndt at vakle i troen på fremtiden.
Danmarks Statistik har mandag offentliggjort sin måling af forbrugertilliden for marts måned, og den viser en svag tilbagegang til 3,6 mod 4,0 i februar.
Selv om en positiv tillidsindikator som udgangspunkt også er udtryk for positive forventninger til fremtiden, så er det nuværende niveau under gennemsnittet for de seneste seks måneder.
Og i 2016 har forbrugertilliden været faldende fra måned til måned.
Dansk Erhvervs cheføkonom, Steen Bocian, bemærker også, at de adspurgte danskere for første gang siden begyndelsen af 2013 forventer stigende ledighed.
- Det lover ikke godt for forbrugsudviklingen, da økonomisk usikkerhed typisk får familierne til at holde igen.
- Denne udvikling bør bekymre, hvis tendensen bider sig fast, skriver han i en kommentar til dagens tal.
Steen Bocian forventer dog en forbrugsfremgang på omkring to procent i år, og her ligger han på linje med de fleste andre økonomer.
Dansk Industris vicedirektør, Kent Damsgaard, forventer endda en fremgang på 2,3 procent.
- I 2015 var privatforbruget vækstmotoren i økonomien, og vi tror på, at forbruget fortsat vil bidrage til væksten.
- Privatforbruget er hjulpet på vej af en lav oliepris og de lave renter, der giver forbrugerne flere penge mellem hænderne, siger han i en kommentar.
Forbrugernes frygt for ledighed modsiges af arbejdsløshedstallene, der har været faldende igennem en lang periode.
Samtidig har Danmarks Statistik mandag også offentliggjort tal for lønmodtagerbeskæftigelsen i januar, som nu er oppe på 2,63 millioner.
Det er 89.700 flere end i foråret 2013, men der er omvendt fortsat et gab på 89.400 personer sammenlignet med toppen i 2008.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.