Det er svært at få gang i den danske økonomi. Forbrugerne er ikke optimistiske, når man spørger dem om, hvordan deres økonomi ser ud. Tal fra Danmarks Statistik viser et fald i den såkaldte forbrugertillid.
- Lidt positivt er der dog i dagens tal. Forbrugerne forventer nemlig, at både familiens og Danmarks økonomiske situation om et år er bedre end i dag, og at den i dag er dårligere end for et år siden, siger Ulrikke Ekelund, cheføkonom i BRFkredit.
Butikkerne lider direkte under det sortsyn, som danskerne nu har haft siden finanskrisen brød ud i lys lue i 2008. Vi køber simpelthen mindre ind end tidligere. Detailsalget var i marts 0,5 procent lavere end i februar, viser tallene.
- Forbrugerne er på femte år tynget af modvind. Vi er stadig fanget i den samme økonomiske krise som resten af Europa, og det kan de danske vækstplaner kun ændre marginalt på, lyder det fra Danske Banks privatøkonom, Las Olsen.
Seneste nyt fra politikernes side er, at man sætter gang i en række tiltag for at få gang i dansk vækst. Men økonomerne er usikre på, om det er den rette kur, politikerne har mikset sammen:
- Der er ingen grund til at tro, at billigere øl og sodavand og fortsatte fradrag for boligforbedringer vil kunne påvirke forbrugertilliden andet end helt marginalt, konstaterer Las Olsen.
Første del af regerings vækstplan kom i hus søndag - og her vil man blandt andet forsøge mindske grænsehandlen ved at sætte en række afgifter på varer ned, og genindføre håndværkerfradraget i 2013 og 2014.
- Det bliver interessant at se, hvilken effekt denne vækstpakke får på dansk økonomi, og ikke mindst hvorvidt det smitter af på stemningen blandt forbrugerne, siger Ulrikke Ekelund.
- For et af dansk økonomis største problemer lige nu er, at der ikke er efterspørgsel nok til at sætte gang i hjulene. Vækstpakken skal derfor også bære på sine skuldre at få forbrugerne tilbage på sporet, siger hun i en kommentar til tallene fra statistikbanken.
/ritzau/