De danske forbrugere bekymrer sig tilsyneladende ikke om handelskrige, faldende eksportindtægter og usikre aktiemarkeder.
I hvert fald viser Danmarks Statistiks opgørelse af forbrugertilliden i maj, at optimismen er højere end længe set.
Indikatoren steg til 5,9, hvilket er det højeste niveau siden september sidste år.
Og det kan godt undre cheføkonom Niels Rønholt fra Jyske Bank, når aktiekurserne herhjemme er faldet med mere end tre procent i denne måned.
- Vi ser ellers ofte, at forbrugertilliden dykker, når aktiemarkederne er i rødt. Men det er ikke tilfældet denne gang, skriver han i en kommentar.
Når forbrugertilliden stiger, skyldes det blandt andet øget tillid til Danmarks økonomiske situation, til familiernes egen økonomi og til arbejdsmarkedet.
Dog er der ikke umiddelbart udsigt til en mærkbar stigning i forbruget af den grund, fordi flere anser det for fornuftigt fortsat at spare op det kommende år.
- Det står i skarp kontrast til højkonjunkturen i midten af 00’erne, hvor meget af opsvinget var gældsdrevet, og hvor ubalancerne i dansk økonomi betød, at da den internationale nedtur ramte, så ramte den Danmark ekstra hårdt.
- Nu er opsvinget langt mere sundt, konstaterer Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom i Danske Bank.
Danmarks Statistik spørger hver måned et repræsentativt udsnit af danskere i alderen 16-74 år om deres syn på 12 forskellige områder af dansk økonomi og deres egen økonomi. Svarene sammenregnes til en forbrugertillidsindikator.
Positive forventninger udtrykkes med et positivt tal, og negative forventninger med negative tal.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.