Hvis børn skal kaste sig ud i en livlig leg i stedet for at slå sig mageligt ned i sofaen, skal deres forældre hjælpe dem i gang med at lege. Men det får mange forældre ikke gjort. Simpelthen fordi de ikke aner hvordan. Det oplever de to erfarne krops- og bevægelsesinstruktører Birgit Trier Frederiksen og Birgitte Karlshøj, der i en årrække har arbejdet med børn og bevægelse.
»Forældre ved godt, at det er godt for deres børn at bevæge sig, men de ved ikke, hvordan de skal få dem til det. De har nemlig glemt, hvordan man leger, og derfor får de ikke sat deres børn i gang med det,« siger Birgitte Karlshøj.
Så i stedet for at rulle rundt på gulvet eller klatre i træer ender mange børn med at bede om at se film eller spille computer.
Hjælp til leg
Det har fået de to instruktører til at lave en dvd om børn og bevægelse, hvor forældre til børn i tre til seksårs-alderen kan hente inspiration til at få mere leg og bevægelse ind i hverdagen. Den hedder 'Din Guide til leg og bevægelse for hele familien'. Her præsenterer de to instruktører en række legeforløb med lege, såsom 'Klap-en-krop', 'påfuglefjer-leg', 'vende pandekage', 'klisterdans' og 'putning i pudebamseland'. Og de nødvendige redskaber er simple - puder, tæpper, bolde og fjer. Hvert legeforløb er bygget op med et møde, udforskning og eksperimenter med kroppen, bevægelser, leg og falden til ro.
Og ifølge Birgitte Karlshøj vil børn gerne lege.
»I alle børn bor lysten til bevægelse og aktiv udfoldelse, kropslig fantasi, engagement, leg og livlighed, men de skal have hjælp til at omsætte lysten til aktiviteter,« siger hun.
Halvanden times ro
Og leg er også vigtigt. For det styrker både børn personligt, sprogligt og socialt af at lege, påpeger Birgit Trier Frederiksen.
»Børn udvikler sig, når de leger, griner og har det sjovt sammen. De får selvtillid, lyst til at øve sig og at prøve nyt,« siger hun.
Derudover kan det give forældre noget tiltrængt ro, hvis de får sat deres børn i gang med lege.
»Hvis forældre leger bevægelseslege med deres børn i et kvarter til en halv time hver eftermiddag, bliver de så tanket op på nærvær og kontakt, at de får nok af deres forældre og giver sig til at lege videre på egen hånd,« siger Birgitte Karlshøj.
Og så får forældre ro til både aftensmad, daglige gøremål og snak med hinanden.
Aktivitetsforløb 1
Sid ned, og leg med hænderne. Snak om dagen imens.
Klap hinandens kroppe igennem på for- og bagside. Lav statuer og voksfigurer ved at bøje, strække og dreje hinandens kroppe.
Legkolbøttemaskine, hvor den voksne ligger på ryggen på en madras medfødderne på barnets mave og et godt greb om barnets hænder. Giv enflyvetur og lad barnet lave en kolbøtte ned.
Bevæg fødder, knæ, hofte og skuldre til musik.
Tegn og mal med påfuglefjer. Balancer med fjer på hånden, mens I bevæger jer samtidig.
Leg pandekage ved at rulle hinanden ind i et tæppe og blive klappet og nusset om. Husk at holde hovedet fri.
Aktivitetsforløb 2
Lig som skildpadder med hovedet gemt inde i skjoldet. Kig frem, og leg.
Leg regnleg. Dryp, regn, pjask og hagl med hænderne på hinandens kroppe.
Lad barnet kravle op og rundt på den voksnes krop, mens det bliver holdt i forskellige positioner.
Leg hest og rytter eller tyrefægter.
Vug barnet i en hængekøje af tyl, som de voksne holder.