Børn udvikler sig gennem kropslig udfoldelse. Derfor er det utroligt vigtigt, at de får lyst til at bruge, bevæge og undersøge kroppen, mener hjerneforsker Kjeld Fredens.
»Uden krop ingen viden,« siger han.
Med det mener han, at børn ikke kun skal være kropslige for at blive sunde og få styrket musklerne. De skal også være det, fordi det er en forudsætning for at kunne udvikle sig intellektuelt.
»Vi laver nemlig nerveceller, hver gang vi bevæger vores muskler. Og da vi bruger nerveceller til at absorbere viden, bliver bevægelse en forudsætning for vores evne til at blive klogere,« siger hjerneforskeren.
At vi tilegner os viden gennem brug kroppen, kan også ses ved, at børn for eksempel tæller på fingre, når de skal lære at tælle, påpeger han.
»Det gør de, fordi de ved at koble kroppen på får gjort noget abstrakt til noget konkret og håndgribeligt,« forklarer han.
Og kropslige erfaringer i den tidlige barndom er i det hele taget vigtige for senere hen at kunne absorbere abstrakt lærdom, påpeger han.
»Når et barn i skolen skal forstå noget så abstrakt som mængder og delmængder, så er det godt at have prøvet kræfter med det på køkkenbordet, hvor en vis mængde bolledej skulle formes til et bestemt antal boller, for så kan det bedre begribe det,« siger Kjeld Fredens.
Endelig bliver børn også dygtige til at aflæse kropssprog, hvis de bruger deres krop og derved får undersøgt dens måde at virke på.
Aktivitetsforløb 1
Sid ned, og leg med hænderne. Snak om dagen imens.
Klap hinandens kroppe igennem på for- og bagside. Lav statuer og voksfigurer ved at bøje, strække og dreje hinandens kroppe.
Legkolbøttemaskine, hvor den voksne ligger på ryggen på en madras medfødderne på barnets mave og et godt greb om barnets hænder. Giv enflyvetur og lad barnet lave en kolbøtte ned.
Bevæg fødder, knæ, hofte og skuldre til musik.
Tegn og mal med påfuglefjer. Balancer med fjer på hånden, mens I bevæger jer samtidig.
Leg pandekage ved at rulle hinanden ind i et tæppe og blive klappet og nusset om. Husk at holde hovedet fri.
Aktivitetsforløb 2
Lig som skildpadder med hovedet gemt inde i skjoldet. Kig frem, og leg.
Leg regnleg. Dryp, regn, pjask og hagl med hænderne på hinandens kroppe.
Lad barnet kravle op og rundt på den voksnes krop, mens det bliver holdt i forskellige positioner.
Leg hest og rytter eller tyrefægter.
Vug barnet i en hængekøje af tyl, som de voksne holder.