I løbet af de seneste fem år er danske forældres anerkendelse af læreren som autoritet blevet svækket.
Forældre fokuserer i stigende grad på deres eget barn, og den kampagne imod lærernes arbejdstidsregler, som udgik fra både kommuner og Christiansborg før og under lærerlockouten sidste forår, har svækket befolkningens tillid. Sådan lyder meldingerne fra en lang række af de mere end 450 danske skoleledere, som har svaret på Kristeligt Dagblads skolerundspørge.
28,9 procent giver direkte udtryk for, at anerkendelsen er mindsket, og mange af dem ledsager svaret med uddybende kommentarer.
- Retorikken fra politikerne har skabt en stor mistillid til den kommunale folkeskole og dens personale. Især forårets konflikt har bidraget til dette, skriver én skoleleder.
- Vi oplever, at forældrerollen er under udvikling, så nogle forældre ikke har den ønskede tillid til, at tingene løses i skolen. Børn kan meget hurtigt komme i kontakt med deres forældre via mobiltelefon, og det tager forældre oftere som et tegn på, at de skal gribe ind uden forudgående snak med lærere eller kritisk stillingtagen til, hvad børnene fortæller, fortæller en anden.
En tredje konkluderer: Forældrene er desværre de mest kulturbærende i det negative syn på skolen.