Det er ren klapjagt for pengenes skyld, når trafikselskabet Midttrafik fyrer buskontrollører på stribe og strøer om sig med irettesættelser og forhørssamtaler.
Det mener fagforeningen for buskontrollørerne i Midttrafik i Århus, FOA.
"Vi har sjældent set en så aggressiv og skadelig ledelsesstil, som vi ser i trafikselskabet Midttrafik i Århus. Der er tale om en form for rædselsregime," siger Kirsten Normann Andersen, formand for FOA Århus.
Skal udstede flere bøder
I næsten otte måneder har de ansatte og ledelsen i Midtrafik ligget i krig.
Det begyndte, da Midttrafik gav buskontrollørerne besked på at give alle passagerer, der ikke har betalt, bøder. Fremover skulle psykisk syge, diffuse gamle og demente også have bøder.
Tidligere var praksis, at buskontrollørerne kunne lade sådanne passagerer slippe for bøder. Det fremgår af interne dokumenter fra selskabet.
Det var en god praksis, mener kontrollørerne, for en hård linje mod en psykisk syg kunne ifølge dem skabe en ond og til tider farlig stemning i bussen.
Chefen ignorerer modstand
Derfor opponerede kontrollørerne kraftigt mod ledelsens nye udspil.
Det har betydet, at ledelsen har fyret tre af de ifølge kontrollørerne mest kritiske medarbejdere, politianmeldt en fjerde, og flere ansatte er gået ned med stress.
"Vi anerkender selvfølgelig Midttrafiks ret til at lede og fordele arbejdet. Men selskabets fyringer er usaglige. Ledelsen forsøger at sprede frygt blandt de ansatte. Det er ren klapjagt på ansatte og passagerer for at få flere penge i kassen," siger hun.
Nye regler er ikke for profit
Ledelsen i Midttrafik afviser, at den forsøger at sprede frygt for at få de ansatte til at makke ret.
"Det har overhovedet intet med profit at gøre, at alle passagerer skal have en afgift, når de ikke har betalt for busturen. Det er, så alle kunder ved, hvad de har at rette sig efter," siger Mette Julbo, chef i Midttrafik.
Hun påpeger, at der er situationer, hvor kontrollørerne uofficielt kan lade en afgift passere.
"Men det kan vi jo ikke melde offentligt ud. Så kunne det jo være, at folk begyndte at spille psykisk syge eller demente for at undgå en afgift. Folks kreativitet i busserne kan være stor," siger Mette Julbo.?