Flest fejl til ledige i Hella Joof-a-kasse

Billige a-kasser har flere fejl. Ekspert kræver myndighederne ind i sagen. De arbejdsløse klager over reglerne og ikke os, lyder det fra ASE.
Ida og Snorre, hedder de to figurer i ASE's reklamer. Det er komikeren Casper Christensen, der er "indeni" Snorre, mens Ida spilles af Hella Joof.
Ida og Snorre, hedder de to figurer i ASE's reklamer. Det er komikeren Casper Christensen, der er "indeni" Snorre, mens Ida spilles af Hella Joof. Skærmfoto fra www.ase.dk

”Hej, i dag skal vi tale lidt om ASE.” Sådan smiler Helle Joof en stribe reklamefilm for a-kassen ASE i gang.

Men hvad der aldrig bliver nævnt er, at den billige a-kasse samtidig har rekorden for flest medlemmer, der klager og får ret i, at der er fejl i deres dagpenge.

Der er stor forskel på, hvor mange arbejdsløse, der kommer i klemme i landets a-kasser. Det viser de seneste tal fra Pensionsstyrelsen, som Avisen.dk har gennemgået. Og det kan koste arbejdsløse mange tusinde kroner.

For hver 1.000 arbejdsløse var der fejl i fem sager hos ASE i 2009, afgjorde myndighederne. På andenpladsen kommer a-kassen i Det Faglige Hus, der tidligere hed Danske Lønmodtagere. Her var der fejl i fire ud af 1.000 sager.

Til sammenligning havde to af de store a-kasser - hos FOA og 3F - henholdsvis 0,4 og 0,6 fejl ud af 1.000 sager. Og gennemsnittet for alle a-kasser er 1,3.

Se også: Top 5: Se om du bliver snydt af din a-kasse

Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen, der er professor ved Aalborg Universitet, er ikke overrasket over tallene.

"Både ASE og Det Faglige Hus reklamerer med, at de er billige. Man kan så spørge, om behandlingen så ikke også er dårligere,” siger Henning Jørgensen.

Pris og kvalitet

De to a-kasser udfordrer de traditionelle a-kasser under hovedorganisationerne LO og FTF. Og prisen er ofte det vigtigste våben i krigen.

”Det er oplagt, at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet,” vurderer Henning Jørgensen.

Hos ASE afviser direktør Jesper Bøge, at ASE behandler sine medlemmer dårligere end de andre a-kasser.

”Jeg mener ikke, at vi leverer en dårligere sagsbehandling. Vi holder os inden for lovgivningen,” siger Jesper Bøge.

[pagebreak]

Rigide regler

Han påpeger, at ASE har et flertal af selvstændige. Og her er lovgivningen endnu mere indviklet og rigid, end de regler der gælder for lønmodtagere.

”De klager over reglerne. De klager ikke over ASE. Vi efterspørger selv, at vores medlemmer klager, for vi mener, lovgivningen er for restriktiv for selvstændige,” forklarer Jesper Bøge.

Dog havde den anden a-kasse for selvstændige, Dana, blot en tredjedel berettigede klager i 2009 i forhold til ASE.

Ekspert vil have undersøgelse

I enkelte af de sager, hvor myndighederne må omgøre a-kassernes afgørelse, er det den ledige, der har taget fejl. De kommer bagefter til at stå dårligere end før klagen.

”Men i sagens natur falder langt de fleste sager ud til fordel for den ledige, når det er dem, der klager,” oplyser fuldmægtig i Pensionsstyrelsen Aage Hulgaard.

Det er iøjnefaldende, at der er to a-kasser, hvor myndighederne langt oftere må træde til og rette fejl i dagpengene, mener Henning Jørgensen.

”Jeg mener, at Pensionsstyrelsen bør lave en undersøgelse af ASE og Det Faglige Hus, for de skiller sig ud og har en helt anden praksis, end de andre,” mener Henning Jørgensen.

Se listen

Se her hvor mange gange din a-kasse tager fejl.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.