De a-kasser, der laver mange fejl med medlemmernes dagpenge, kan ånde lettet op for en stund. For der er tilsyneladende sat en stopper for de afslørende rapporter, der viser hvilke a-kasser, der laver flest fejl.
Efter Arbejdsdirektoratet sidste år blev nedlagt, besluttede Pensionsstyrelsen i foråret, at de ikke vil lave de årlige opgørelser over a-kassernes klager.
Det sker, selvom en række a-kasser har op til fire gange så mange fejl med medlemmernes dagpenge som gennemsnittet.
Og det møder kritik fra professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet.
”Det hænger ikke sammen. Man giver ikke længere medlemmerne muligheden for at se, om deres a-kasse har mange klager,” siger Henning Jørgensen.
"Ærgerligt"
Politikerne åbnede i 2002 op for konkurrence mellem a-kasserne. Så bør de også sikre, at de ledige har de informationer, som de skal bruge, mener Henning Jørgensen
På Christiansborg er Dansk Folkepartis ordfører for arbejdsmarked, Bent Bøgsted, enig med professoren.
”Det er ærgerligt. Jeg synes, Pensionsstyrelsen bør lave opgørelserne,” siger Bent Bøgsted.
Der er tale om sager, hvor medlemmerne kommer i klemme og mister noget af deres dagpenge, påpeger Bent Bøgsted. Og det bør der være åbenhed om.
”Myndighederne er ellers vakse til at vise, når butikker har problemer med kød. Og det her er jo en service til medlemmerne, så de kan se, om deres a-kasse har mange klager,” siger han.
Overvejer
I løbet af det næste halve år vil Pensionsstyrelsen afgøre, hvordan man fremover skal prioritere sine nye opgaver. Styrelsen skal blandt andet spare fem procent som følge af regeringens "bolig-job-plan".
”Vi har lavet de sidste af den slags rapporter. Nu overvejer vi, hvordan man kan lave nogle dybere undersøgelser af kvaliteten i a-kasserne,” oplyser Aage Hulgaard, fuldmægtig i Pensionsstyrelsen.
Selve klagesagerne fra a-kasserne er havnet et helt andet sted, nemlig i Arbejdsskadestyrelsen. Så det kræver både tilladelse fra Datatilsynet og et ekstra arbejde at samle og offentliggøre klagerne.