Det bliver hverken iPads, cremer og kosmetik eller fladskærme, der kommer til at ligge mest af under juletræerne i år. Vi kommer til at bruge flest penge på tøj i år, når årets julegaver skal handles.
Det viser den årlige rapport fra Centre for Retail Research, som har lavet prognoser for husstandenes forbrug på tværs af Danmark, Sverige, Norge, Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland og Spanien.
Undersøgelsen er bestilt af Kelkoo, som er et website for sammenligning af priser.
Danske husstande forventes at bruge flest penge ud af julebudgettet på tøj og sko (1.008 kr., 39,7 procent), derefter forbrugerelektronik (748 kr., 29,4 procent), legetøj (406 kr., 16 procent) og kosmetik (348 kr., 13,7 procent).
Undersøgelsen forudser også på trods af tragiske krisetider, at danskernes julebudget vil stige i år. En familie ventes at bruge 4.444 kroner i gennemsnit, og det er en stigning på 1,3 % i forhold til sidste år.
Man regner med, at det samlede danske julesalg vil stige med 1,3 procent (521 millioner kroner) i år, så det i alt når op på 41,3 milliarder kroner.
I Europa er Danmark det land, der forventes at bruge den tredjehøjeste procentdel af deres julebudget på julegaver, nemlig 57,2 procent eller 2.542 kroner. Dog er størrelsen af julens samlede budget mindre end i de fleste andre lande.
Dermed kan man ud fra rapporten konkludere, at vi elsker at bruge mange penge på at give hinanden gaver, men ikke bruger så mange penge på pynt, mad og juletransport.