Danskerne går i stigende grad på tilbudsjagt blandt elselskaberne for at spare lidt på regningen.
Sidste år skiftede 7,3 procent af elkunderne, svarende til 260.000, pris og brevhoved på elregningen.
Det er en stigning på ni procent i forhold til 2014, viser nye tal fra energiselskabernes interesseorganisation Dansk Energi.
De seneste to år er der sket et "strukturelt løft" i antallet af kunder, der skifter leverandør, fortæller adm. direktør Lars Aagaard.
- Det er udtryk for, at konkurrencen på elmarkedet er benhård. Hvis man sammenligner indtjeningen med det øvrige EU, vil man se, at elhandelsvirksomhederne i Danmark har nogle af de laveste indtjeningsmarginer per kunde. Det har presset priserne kanonlangt ned, siger han.
I gennemsnit ligger selskabernes bruttofortjeneste på 350-450 kroner om året per elkunde - og altså endnu lavere, når omkostningerne er fratrukket.
Omvendt sparer kunderne højst 150 kroner om året ved at skifte fra et dyrt til et billigt produkt, viser en nylig rapport fra Copenhagen Economics.
Hos Forbrugerrådet Tænk er cheføkonom Martin Salamon ikke imponeret over antallet af kunder, der skifter leverandør. De beskedne besparelser er ikke nok til det store ryk, mener han.
- Markedet har ikke fået den dynamik, man skulle forvente efter ti års liberalisering. Men vi håber, at vi kommer til at se mere gang i markedet, når engrosreformen træder i kraft fra 1. april i år, siger han.
Reformen betyder, at elkunderne frem over kun får en enkelt regning fra den leverandør, de har valgt at skifte til. Samtidig skal man som forbruger aktivt vælge en elleverandør, når man flytter til en ny adresse.
For selskaberne betyder reformen blandt andet, at de med en fælles it-løsning lettere kan håndtere 42 milliarder dataaflæsninger, som de skal udveksle, når kunderne skifter fra en leverandør til en anden.
- Reformen fjerner en masse ting bag kulisserne, som gør det lettere for nye elselskaber at være aktive på markedet. Og det skulle gerne give noget mere dynamik. Samtidig kan der være flere penge at spare, hvis vi som forbrugere bliver mere aktive, siger Martin Salamon.
Sådan skifter du elselskab:
- På Elpristavlen.dk kan du finde dagens tilbud og med få klik få elselskabet til at ordne skiftet til konkurrenten. Det tager omkring 20 minutter.
- Start med at klikke af, om du er erhvervs- eller privatkunde. Indtast dit seneste årsforbrug af strøm. Derefter skal du indtaste dit postnummer og vælge din nuværende elleverandør. Klik på knappen "find elpriser".
- Nu kommer du ind på en side, hvor du kort kan læse om leverings- og bindingsperioder og om faste og variable priser.
- Vælg om du vil se en oversigt over den ene eller anden type pris. Det er ligesom med boliglån. Med en fast pris er du sikker på, hvad du skal betale. Vælger du en variabel pris, kan det blive billigere eller dyrere.
- Nu kan du træffe dit valg. Behold dit nuværende produkt, vælg et andet produkt hos samme leverandør eller skift leverandør.
- Hvis du vælger det sidste, skal du kontakte leverandøren, der ordner det praktiske med at få dig flyttet over som ny kunde.
- Det er gratis at skifte selskab - med mindre du er bundet af en anden aftale. De fleste aftaler indeholder en bindingsperiode og et opsigelsesvarsel, som skal overholdes.
Kilde: Dansk Energi
/ritzau/FOKUS