Bip bip: "Jeg er syg og kommer ikke på arbejde i dag."
Bip bip: "Så er du fyret".
Denne lille sms-udveksling mellem en ansat og en chef er måske ikke hverdagskost - men den er heller ikke ualmindelig i danske virksomheder anno 2010.
Det oplever man i HK.
"Sms-kulturen vinder frem ikke mindst i mange nye store virksomheder på telemarketing-området. Her er det normalt at sygemelde sig via sms. Næste skridt er så at fyre folk via sms, men det er ikke den gode måde at gøre det på," siger juridisk konsulent i HK, Jeanette Hahnemann, til Newspaq.
Juridisk er der ingen problemer forbundet med at fyre en medarbejder eller sige op via sms. Problemerne er af mere praktisk karakter.
"Det, at blive fyret på sms, har aldrig givet anledning til problemer andet end i de tilfælde, hvor sms'en ikke er nået frem," siger hun.
I HK har man blandt andet haft en sag, hvor en ansat sagde sin stilling op via mobilen - troede hun.
"Lønmodtageren sendte en sms til arbejdsgiveren. Problemet var bare, at sms'en gik kold i cyperspace. Vi kontaktede udbyderen, og det viste sig, at der havde været et nedbrud. Hun havde derfor ikke opsagt sin stilling, og der blev straks problemer," siger Jeanette Hahnemann.
Det er nemlig den, der afsender en sms-besked, der har ansvaret for, at den også når frem.
HK anbefaler derfor altid, at man sender en opsigelse med posten - gerne anbefalet - eller siger det face to face. Det sidste er klart at foretrække, specielt når der er tale om en fyring, mener Jeanette Hahnemann.
"Så har den pågældende også en chance for at få at vide, hvorfor det lige er ham eller hende, der er sagt op," siger hun.
Lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet, Jacob Linå Jensen, der forsker i nye medier, kalder det dårlig stil at fyre folk via sms.
"Jeg har lavet undersøgelser, der viser, at selv unge synes, at det er uhørt at fyre folk via sms, ligesom det heller ikke er i orden at slå op med kæresten over sms. Men nogle gange er der stor forskel mellem er og bør, når det gælder mobiltelefonen," siger han til Newspaq.