HK Handel får stadigt flere og flere henvendelser fra folk, der er blevet fyret eller bortvist på grund af en Facebook opdatering.
"Vi får en del henvendelser fra medlemmer, som er kommet i en situation, hvor de ikke kan forstå, hvordan det være berettiget enten at bortvise eller at fyre dem for noget, de har skrevet på nettet," fortæller souschef i HK’s juridiske kompetencecenter, Jeanette Hahnemann, til detailfolk.dk.
Desværre må hun i langt de fleste tilfælde fortælle medlemmerne, at fyringen er helt berettiget.
Det handler ofte om medlemmer, der har afreageret på Facebook efter et kontrovers med chefen eller en kollega. Eller medarbejdere, der klager over en kunde.
Det kan også være et uheldigt post af weekendens fest, efter en sygemelding.
Virksomhedens renomé
Jeanette Hahnemann advarer på det kraftigste mod denne slags opdateringer:
"Når du lægger noget på Facebook, er det ligesom at sætte en plakat op nede på det nærmeste gadehjørne, hvor du fortæller alt og alle om, hvad der sker i virksomheden," forklarer hun og fortsætter:
"Der er det virksomhedens troværdighed, der er på spil. Skriver man dårligt om en kunde, kan man være sikker på, at de ikke kommer i butikken igen. Det vil sige, at du som medarbejder påfører arbejdsgiveren et tab, siger Jeanette Hahnemann og slår fast, at arbejdsgiveren derefter er i sin fulde ret til at bortvise eller fyre medarbejderen."
Kilde: Detailfolk.dk