Det er helt normal praksis blandt danske vognmænd at hyre filippinske chauffører gennem firmaer i Østeuropa. Det viser en rundringning, som Fagbladet 3F har foretaget.
Et af de firmaer, der benytter filippinske chauffører, er Contrans i Kolding, som har 230 lastbiler.
Her kan du læse, hvordan Avisen.dk sidste forår kunne afsløre, hvordan danske vognmænd hyrer filippinske chauffører.
Firmaet har flere gange annonceret i Filippinerne efter nye chauffører, der bliver hyret igennem Contrans’ lettiske datterselskab, Henrik Hansen SIA.
- Vi har ca. 60 filippinske chauffører, som vi er rigtig glade for, bekræfter Contrans’ direktør Axel P.S. Junker.
Hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S i Padborg boede de ansatte filippinere i en slumlejr og tjente omkring 15 kroner i timen.
Men hos Contrans bor de ansatte under bedre forhold og får også bedre løn, fortæller direktøren. Blandt andet bor de ansatte chauffører på hotel og til leje privat og har mulighed for at bruge et nyt facilitetshus, når de er i Danmark. Direktøren ønsker dog ikke at afsløre præcis, hvad de filippinske chauffører tjener.
- Lønnen er væsentlig forskellig fra de beløb, som har været omtalt i pressen. Vi synes ikke, at vi skal være flove over vores tilbud til chaufførerne, siger Axel P.S. Junker.
Transportfirmaet H.P. Therkelsen A/S i Padborg har for tiden otte filippinske chauffører ansat.
- Det er ingen hemmelighed. De er dygtige chauffører og gode mennesker, og vi behandler dem ordentlig. De får også en fin løn, siger administrerende direktør Peter Therkelsen, H.P. Therkelsen.
Han ønsker ikke at uddybe de filippinske chaufførers løn- og ansættelsesforhold.
- Vi kører i et internationalt miljø, men vi behandler alle vores medarbejdere ordentlig. Uanset deres nationalitet. Hvis du vil have motiverede medarbejdere, skal de også tilbydes ordentlige forhold, siger han.
Vognmandsfirmaet Kaj Madsen Fjelstrup A/S i Kolding har ifølge direktør Jens Andersen for tiden fem filippinske chauffører ansat via et datterselskab i Litauen, der har en flåde på 180 lastbiler.
Heller ikke Jens Andersen ønsker at oplyse, hvad de filippinske chauffører får i løn eller uddybe deres ansættelsesforhold.
- Men de får den samme løn som de chauffører fra primært Østeuropa, som er ansat i selskabet. De forhold, som vi tilbyder vores chauffører, er anstændige, siger direktøren.
Jens Andersen vurderer, at brugen af filippinske chauffører er udbredt blandt danske vognmænd og transportfirmaer.
- Vores branche er hårdt ramt af mangel på chauffører, og Filippinerne er et attraktivt sted at rekruttere. Filippinere har en lang historie med at rejse ud og arbejde andre steder i verden, og de taler glimrende engelsk, siger Jens Andersen.
Se tricket: Sådan kommer filippinske lastbilchauffører til Danmark
Fagbladet 3F