"Bare rolig – bil, bolig og ferie er sikret, hvis du bliver ledig."
Sådan lyder salgstalen fra hundredvis af firmaer, der de seneste år er skudt frem for at hjælpe danskerne af med deres frygt for at miste jobbet under krisen. De udbyder forsikringer, der dækker alt lige fra boliglån, billån, rejser og benzin, hvis fyresedlen skulle dumpe ind ad brevsprækken.
"Det er et nichemarked inden for forsikringsverdenen, der inden for de sidste par år er steget kraftigt i udbud," siger Mads Mølgaard Bräuner, jurist hos Forbrugerrådet.
Han mener, at firmaerne bevidst taler til folks frygt.
"En del af det reklamemateriale, der er kommet fra den her slags firmaer, har spillet på folks frygt for at miste jobbet," siger Mads Mølgaard Bräuner.
Men langt de fleste får aldrig en krone udbetalt, fordi forsikringsbetingelserne er svære at leve op til, selvom de bliver ledige. Det gør det til en god forretning for firmaerne, forklarer arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen.
"Selskaberne scorer gode penge på det her. Det er relativt få, der bliver ramt på en måde, så de opfylder alle bekendelser i policen," siger han.
Kynisk regnestykke
Siden 2011 er godt 150 bilforhandlere i Danmark hoppet med på bølgen og sælger i samarbejde med Santander Consumer Bank forsikringer, der dækker kundernes billån, hvis de bliver arbejdsløse.
Alene det seneste år er salget af forsikringen steget med godt 50 procent. Og mere end hver fjerde bilkunde vælger at supplere den nye bil med en forsikring.
Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet er ikke i tvivl om, at de forskellige firmaers intentioner om at hjælpe danskerne af med fyringsangsten i virkeligheden dækker over kyniske beregninger.
"De tjener penge på andres ulykke. De kalkulerer benhårdt i, hvordan de kan tjene penge på det, og hvilke grupper det kan betale sig at udbyde de her produkter til. Det er et typisk kriseprodukt," forklarer han.
Og det kan tilsyneladende betale sig.
"Hvis der ikke var et lukrativt marked, ville firmaerne ikke fortsætte med at udbyde den slags produkter," siger Henning Jørgensen.
Overdrevet fyringsangst
Det er de senere års krisestemning og mangel på job, der har boret sig ind i danskernes bevidsthed og nu får dem til lommerne i håbet om at forsikre deres hverdag mod en fyringsrunde på arbejdspladsen.
Men ifølge arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen er danskernes frygt stærkt overdrevet. Der er med andre ord alt for mange, der forsikrer sig mod arbejdsløshed, selvom det er unødvendigt.
"Folks krisebevidsthed er blevet alt for stor. De fleste oplever aldrig at få realiseret de risici, der fik dem til at tegne forsikringen," siger Henning Jørgensen.
Han er derfor ikke i tvivl om, hvem der har fat i den lange ende.
"Der er sikre vindere og sikre tabere i det her. De sikre vindere er forsikringsselskaberne, og de sikre tabere er dem, der tegner forsikringen. Det er en forsvindende lille del af dem, der får udbetalt noget," vurderer Henning Jørgensen.
Fair forretning
Hos RealKreditForsikring kan Business Development Leader Morten Jeppesen ikke genkende billedet af, at firmaet driver forretning ved at spekulere i folks frygt.
"Vi ønsker ikke at spille på frygten. Vi giver information, så man på et oplyst grundlag selv kan tage stilling til, om man vil tegne forsikringen," siger han.
Kommunikationschef Lene Bonde fra OK mener, at firmaets forsikringsordning på benzin er fair, fordi de mange kunder, der troligt betaler uden nogensinde at gøre brug af forsikringen, alligevel får noget ud af det.
"Hvis du får noget for pengene, så synes jeg, det er i orden. Det er ligesom, hvis du er bange for at køre galt i bilen og derfor forsikrer dig mod det. Det er ikke sikkert, at det nogensinde sker, men du vil gerne have den sikkerhed," siger hun.
Siden 2010 har kunderne hos energiselskabet OK kunnet sikre sig benzin langt ud i fremtiden i tilfælde af fyring.
I lige så lang tid har Gouda Rejseforsikring lovet alle pengene retur, hvis ferien forpurres af en fyreseddel.
Siden sidste efterår har RealKreditForsikring tilbudt at dække danskernes boliglån, når ledigheden rammer.
Hos bilkæden Tegllund har det i godt et halvt år været muligt at få dækket sit billån gennem Santander Consumer Bank i tilfælde af arbejdsløshed.