Krisen i eurozonen får nu store danske virksomheder til at tage specielle forholdsregler for det tilfælde, at den europæiske valuta bryder sammen.
Det skriver Epn.dk.
Slagterigiganten Danish Crown har halvdelen af sin eksport i eurozonen. Og her har selskabet meddelt kunderne, at kursen ved en handels indgåelse er den der tæller, når betalingen skal ske.
"Vi er i færd med at indskrive samhandelsklausuler om, at leverancer sker i euro til en bestemt kurs, og hvis det ikke længere kan lade sig gøre, skal det ske i danske kroner. Vi skal sikre, at de varer, der er bestilt hos os, ikke pludselig er noget andet værd," fortæller kommunikationsdirektør Anne Villemoes, Danish Crown, til Epn.dk.
Hos Arla Foods frygter man, den afsmittende effekt, det kan få på samhandlen, hvis forbrugertilliden svigter som følge af et eurokollaps.
"Vores primære forholdsregel er, at vi løbende forsøger at tilpasse sortiment og udbud til kundernes efterspørgsel på grund af situationen," siger Frederik Lotz, finansdirektør i mejerikoncernen, der har cirka en femtedel af sit salg i eurolandene, til Epn.dk.
Finansdirektør Jesper Brandgaard fra Novo Nordisk har for nylig udtalt til nyhedsbureauet Reuters, at medicinalgiganten har en strategi for, hvis euroen bryder sammen:
"Det er svært at lave detaljerede planer, men vi er nødt til at gennemtænke prisstrategien, hvis euroen pludselig bryder ned. Hvordan undgår vi at falde i en fælde? Det er første gang, at jeg har stillet sådan et spørgsmål. Det er et emne, som i stigende grad er på radaren."