Hvis du bor i de danske yderområder og skal hjem efter en våd bytur, så må du i fremtiden kigge langt efter en taxi. De små taxiselskaber kæmper med økonomien og få kunder på hverdagsaftener, skriver Fagbladet 3F.
- Hvis man fremskriver den udvikling, der er i gang, så vil der om en årrække være mange af de små selskaber, der er lukket, og der vil være områder, hvor man ikke kan få en taxi, siger direktør i brancheforeningen Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg.
Brønderslev Taxa varsler, at det efter nytår kan blive umuligt at få en taxi på hverdagsnætter.
- Det er for dyrt at have et natberedskab fra søndag til torsdag. Det er ofte, at chaufførerne kommer hjem med 200 kroner efter en nattevagt på otte timer, siger vognmand og formand for Brønderslev Taxa Carsten Henriksen.
En central årsag er, at vognmændene har mistet en stor del af den kommunale kørsel til Nordjyllands Trafikselskab. Carsten Henriksen mener, at der er en ulige konkurrence, da trafikselskabernes vognmænd blandt andet har afgiftsfrie biler, er billigere at forsikre og ikke skal stå til rådighed hele døgnet.
- Hvis det fortsætter, så er der mange taxiselskaber, der må dreje nøglen om. Det må vi også, siger han.
Ifølge Allan Andersen, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe er grundlaget for at køre taxi i udkantsområderne væk.
- Det, der gjorde, at det kunne løbe rundt tidligere var, at taxiselskaberne kørte for det offentlige i dagtimerne. I dag kan taxiselskaberne byde ind, men de kan ikke være med mere, fordi prisen er ekstremt lav, siger han.