Christian Steffens Nielsen Therkildsen
Opdateret kl. 17:44
Danmark kan nemt finde en måde at regulere Uber på.
Sådan lyder det nu fra gade-festivallen Distortions direktør og grundlægger, Thomas Fleurquin, efter at det fra flere sider er blevet kritiseret, at den omstridte kørselstjeneste Uber er blevet hovedpartner for Distortion - side om side med Københavns Kommune, der støtter den populære festival med millioner.
Thomas Fleurquin vil ikke ind i en dialog med kommunen gennem medierne, forklarer han i en sms til Avisen.dk.
Han vil dog gerne forholde sig til Uber generelt og begrebet deleøkonomi, som nogle bruger om kørselstjenesten Uber - dog ikke lønmodtagere, fagbevægelsen og nogle politikere.
"Helt principielt er vi positive over for det friske pust, som deleøkonomi kan bringe til samfundet - og vi er sikre på, at et innovativt land som Danmark kommer til at finde fornuftige måder at regulere Airbnb, Uber m.fl på i den nære fremtid," skriver Thomas Fleurquin til Avisen.dk.
"Uber undergraver taxabranchen"
At Uber er hovedpartner for Distortion på lige fod med Københavns Kommune har blandt andet fået Sundheds- og Omsorgsborgmester i København, Ninna Thomsen (SF), til tasterne.
På det sociale medie Twitter skriver hun, at det er ”klart, at Københavns Kommune ikke skal støtte Distortion - Uber undergraver taxabranchen,” lyder kritikken fra borgmesteren.
Også Jakob Andersen, der er formand for chaufførernes fagforening under 3F i København til Jyllands-Posten, er oprørt.
Han forstår ikke, at det kan lade sig gøre, når flertallet på Rådhuset i København er imod social dumping og eksempelvis har boykottet Ryanair.
- Vi kan ikke have et kriminelt selskab side om side med Københavns Kommune, siger han.
Medlem af Borgerrepræsentationen for Socialdemokraterne Niels E. Bjerrum vil tage sagen op, ligesom SF’s Trine Schaltz, der mener, at ”vi blåstempler Uber ved at stå side om side med dem”.
Ubers danske direktør, Martin Thomsen, forklarer til Jyllands-Posten, at han ikke forstår kritikken.
Uber faciliterer, at kunder gennem en app til smartphones kan samles op af en privat bilejer, der kører dem til en aftalt destination.
Det betragter Uber som lovlig samkørsel, mens taxabranchen opfatter det som ulovlig piratkørsel.
Uber beskyldes for social dumping og blev i 2014 politianmeldt af Trafikstyrelsen. Samtidig er mindst 25 personer, som har kørt for Uber, blevet sigtet af politiet for brud på taxaloven og taxabekendtgørelsen.