EU begyndte allerede i 2004 at indføre det, man kaldte et fælles luftrum under den engelske betegnelse Single European Sky (SES).
Det blev opdateret i 2009 og skulle i december 2012 have reduceret 27 nationale luftrum til ni.
Da effektiviseringen stadig ikke er lykkedes, forsøger transportkommissær Siim Kallas sig nu med udspillet Single Sky II+.
* PROBLEMERNE:
- Trængsel: Der er ni millioner flyvninger årligt inden for EU. Det ventes at stige med 50 procent de kommende 10-20 år.
- Pris: Ineffektiv håndtering af Europas luftrum koster årligt luftfartsselskaber og flypassagerer over 37 milliarder kroner.
- Forurening: Uhensigtsmæssige flyruter forurener unødigt. Flytrafikkens andel af den samlede kvælstofudledning i EU er fra 1990 til 2010 steget fra 1,8 til 5,8 procent.
- Forsinkelser og lange rejsetider: En flyvning inden for EU er i gennemsnit 42 kilometer længere end nødvendigt.
- Til sammenligning: USA's luftrum har samme størrelse som EU's - men der er kun én national myndighed, dobbelt så meget trafik, og det styres for den halve pris.
* GRUNDIDÉEN:
Kontrol med Europas flytrafik skal flyttes fra nationalt til europæisk niveau. Det er mere effektivt at håndtere trafik i stor skala, og central styring fjerner tekniske og administrative barrierer i forskellige nationale systemer.
* FUNKTIONELLE BLOKKE:
Nationale kontrolmyndigheder skal arbejde sammen i ni regionale blokke for at blive mere effektive, begrænse udgifter og reducere forurening.
* MÅL:
Der fastsættes nationalt og regionalt bindende mål for sikkerhed, kapacitet, omkostningseffektivitet og miljøvenlighed.
* NETVÆRKSMANAGER:
Europæiske Eurocontrol skal stå for opgaver, der mest effektivt kan styres fra centralt hold, for eksempel det overordnede design af ruter samt koordinering af radiofrekvenser og trafikstrømme.
* NY TEKNOLOGI:
Det fælleseuropæiske projekt Sesar skal sikre moderne og tidssvarende udstyr og procedurer, der kan samarbejde med systemer andre steder i verden.
* SINGLE SKY II+:
En opdatering af fire eksisterende stykker lovgivning skal blandt andet:
- Sikre fuld adskillelse af nationale kontrolmyndigheder og de organisationer, der står for den daglige, praktiske kontrol med luftrummet.
- Give EU-Kommissionen større indflydelse på opstilling af mål for sikkerhed, omkostningseffektivitet, kapacitet og miljø.
- Åbne for større konkurrence for sekundære leverandører af for eksempel vejroplysninger, kommunikation, navigation og overvågning med fokus på kvalitet og pris frem for nationalitet.
- Give større brugerindflydelse, så flykontrollen for eksempel ved store indkøb ikke alene plejer egne eller nationale luftfartsselskabers interesser.
FORMALIA:
De opdaterede regler skal forhandles på plads med EU-Parlamentet og medlemslandene.
Kilde: EU-Kommissionen
/ritzau/