FAKTA: Scandlines er udfordret af dansk-tysk tunnel

Rederiet Scandlines er mandag blevet solgt til et britisk konsortium for 1,7 milliarder euro.
For 1,7 milliarder euro, svarende til 12,7 milliarder kroner, skifter rederiet Scandlines hænder.
For 1,7 milliarder euro, svarende til 12,7 milliarder kroner, skifter rederiet Scandlines hænder. Foto: Bax Lindhardt/Scanpix

1,7 milliarder euro, svarende til 12,7 milliarder kroner.

Så meget har et britisk konsortium, der består af First State Investment og Hermes Investment Management mandag betalt for rederiet Scandlines.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Allerede i december var der forlydender om, at rederiets ejer, kapitalfonden 3i, lagde op til et salg af rederiet, der er udfordret af en mulig tunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern.

Her kan du læse om rederiet:

* Scandlines blev grundlagt i 1998 efter en fusion mellem de to største færgerederier i Danmark og Tyskland.

* Rederiet driver to korte færgeruter mellem Danmark og Tyskland - Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

* Tidligere var ruten Helsingør-Helsingborg også en del af Scandlines, men i 2015 frasolgte rederiet datterselskabet HH-Ferries, som operer ruten.

* I 2007 begyndte den britiske kapitalfond 3i sit opkøb i rederiet. I 2013 blev kapitalfonden eneejer.

* 26. marts 2018 har et britiske konsortium af investorerne First State Investment og Hermes Investment Management købt selskabet.

* 3i geninvesterer dog i selskabet og bliver dermed i ejerkredsen. 3i ejer nu 35 procent af rederiet, mens First State Investment ejer 50,1 procent og Hermes Investment ejer 14,9 procent.

* Scandlines har otte færge, som samlet har flere end 42.000 årlige afgange.

* I 2014 klagede Scandlines til EU over finansieringen af Femern-projektet, som, det mener, er ulovlig statsstøtte og konkurrenceforvridende.

* Selskabet bag Femern-forbindelsen, der er en sænketunnel mellem Lolland og Femern, har ligeledes beskyldt rederiet for at forsøge at forsinke projektet.

Kilder: Ritzau, Scandlines

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.