IC4-togene, der blev købt for milliarder af kroner af DSB i 2000, er aldrig kommet ordentligt i gang og har været plaget af problemer.
I 2016 måtte DSB nedskrive værdien af togene med over to milliarder kroner og erkende, at de aldrig er kommet ordentligt i brug.
Læs her om IC4-togenes brogede historie.
* 2000: DSB bestiller 83 IC4-tog til i alt fem milliarder kroner hos italienske Ansaldobreda for 5,3 milliarder kroner. Alle tog forventes at være leveret og i drift inden 2006.
* 2003: De første togsæt kommer til Danmark, men de er ikke køreklar.
* 2007: De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.
* 2008: Første IC4-tog kører i ordinær drift på en dansk strækning.
* 2009: Ny dato for endelig levering af IC4-togene bliver udgangen af tredje kvartal 2012.
* 2011: DSB indstiller al kørsel med IC4, efter at togene to gange på få dage er kørt forbi røde stopsignaler.
* 2012: Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene.
* 2013: Det kommer frem, at udgifterne til IC4-tog har overskredet budgettet med mere end en milliard kroner.
* Sommeren 2016: Status er, at 30 af de indkøbte IC4-tog kører - samme antal som i juni 2015. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019.
* December 2016: DSB opgiver de facto togene. Det besluttes, at de skal bruges som regionaltog, indtil de kan udfases.
* Februar 2017: DSB nedskriver værdien af IC4-togene med over to milliarder kroner.
* Marts 2017: IC4-togene får akutte problemer med sine hydraulikpumper og må tages ud af drift i flere uger.
* August 2017: DSB afleverer en regnskab, der ikke er nævneværdigt belastet af IC-togene, for første gang i over et år.
Kilder: Ritzau, DSB, Ingeniøren.
/ritzau/