Aarhus Letbane skulle være åbnet med pomp og pragt 23. september. Men åbningsfesten måtte aflyses, da en afgørende sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen ikke var på plads.
Da åbningen blev udskudt sagde letbanen, at den ville kunne åbne sidst i oktober. Tirsdag er det dog kommet frem, at letbanen først venter at kunne sende en opdateret sikkerhedsrapport til Trafikstyrelsen sidst i november.
Derfra kan det tage yderligere flere uger, inden Trafikstyrelsen har godkendt den nye rapport.
Læs mere om letbanen her:
* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.
* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af både stat, kommune og region. Den er gået 700 millioner over budget.
* Op mod 90 chauffører skal betjene de i alt 26 letbanetog.
* Togene har kraftige airconditionanlæg, der skal sikre et behageligt indeklima på varme dage.
* Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.
* Togene blev produceret i Schweiz og Tyskland for 773 millioner kroner.
* Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.
* Første strækning af letbanen, der skulle indvies lørdag, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
* Første strækning har 12 stop.
* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.
* Forfatteren Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til Letbanens passagerer.
* Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral.
Kilder: Ritzau