Der bliver krydset løs på stemmesedlerne i disse dage, hvor der skal siges ja eller nej til den nye overenskomst, der omfatter omkring en halv million privatansatte.
I to af de centrale forbund forventer man, at flere medlemmer stemmer i år sammenlignet med den sidste urafstemning i 2014. Resultatet ligger først klar i næste uge, men allerede nu, er man i Dansk El-forbundet (DEF) godt tilfreds med, hvor mange der foreløbigt har afgivet deres stemme.
DEF, der organiserer omkring 30.000 elektrikere, har arbejdet målrettet på at hæve stemmeprocenten fra sidste urafstemning, fordi der dengang kun var 30 procent af medlemmerne, der stemte, forklarer DEF-formanden Jørgen Juul Rasmussen.
- Sidst jeg kiggede, var vi oppe på 47 procent, så det ser ud som om, det har hjulpet. Vi har sat et mål om, at vi skal have stemmeprocenten op over 50 procent, og det tror jeg også, at vi når, siger han til Avisen.dk.
Der er omkring 17.000 stemmeberettigede i DEF.
Der er også optimisme hos HK/Privat Danmark, der også tror på, at flere medlemmer vil forholde sig til overenskomsten i år.
- Sidste gang havde vi en stemmeprocent på 50,8. Vi har sat os et mål om 55 procent, og vi er fortsat fortrøstningsfulde, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat, der har 110.000 medlemmer, hvoraf 59.000 er stemmeberettiget.
Ved urafstemningen i 2014 var der i alt 446.416 medlemmer, der var stemmeberettigede fra de forskellige forbund, oplyser LO.
Satte seks aftener af til at ringe rundt
I DEF er det forskelligt fra afdeling til afdeling, hvordan man har arbejdet for at få medlemmerne i tale. Men i forbundshuset har de ansatte brugt seks aftener på at ringe rundt til medlemmerne, fortæller Jørgen Juul Rasmussen.
- Vi har ringet om aftenen, fordi det er der, vi bedst kan få fat i medlemmerne. Og det er min helt klare overbevisning, at det har hjulpet, at vi har ringet og lige mindet folk om, at nu skal de huske at stemme, siger han.
Udover at ringe rundt har der været både regionale og lokale medlemsmøder, hvor der er blevet fortalt om overenskomsten. Og så har 360 tillidsrepræsentanter og andre aktive medlemmer fungeret som OK-ambassadører, der har forsøgt at få deres kollegaer til at stemme, forklarer DEF-formanden.
De ekstra anstrengelser har hævet budgettet for kampagnen, fortæller Jørgen Juul Rasmussen.
- Selvfølgelig er det klart, at når personalet arbejder seks aftener, så koster det nogle penge, men jeg har ikke gjort op, hvad det koster.
Facebook-kampagne
I HK/Privat har man derimod sænket udgifterne til kampagnen i år, da man primært har ført kampagne gennem mails og sociale medier, fortæller Simon Tøgern.
- Vi har vurderet, at vi kommer ret langt med aktiviteter per mail og afdelingsmøder og ikke mindst Facebook, som åbner op for dialog med medlemmer.
Forbundene har selv fastsat deres stemmeperiode, men alle skal sende deres resultat til LO senest 20. april.