Ansvaret er tungt, og færre er klar til at påtage sig hvervet som tillidsrepræsentant. Det oplever flere arbejdsgivere og fagforbund, skriver 24timer.
Det er ifølge arbejdsmarkedsforsker på Københavns Universitet professor Jørgen Steen Madsen et stort problem
"Der er jo virkelig en stor aktivitet derude for tiden i forhold til spørgsmål om arbejdsfordeling, nedsat løn og arbejdsgiverens rolle. Forhandlingerne bliver hårde på grund af krisesituationen. Tillidsrepræsentanten har derfor en meget vigtig rolle på en arbejdsplads lige nu," siger Jørgen Steen Madsen.
Forklaringen på det manglende engagement er, at man som tillidsrepræsentant netop nu stiller sig på øretævernes holdeplads.
"Men det er også en del af en generel tendens, hvor forbundene har haft en svagere opbakning hos deres potentielle medlemmer. Det har også smittet af, når der har skullet rekrutteres tillidsrepræsentanter," siger Jørgen Steen Madsen.
Den forklaring stemmer overens med, hvad faglig chef i HK/Privat, Gerda Christensen, oplever.
"Jeg tror, at folk er nervøse for det ansvar, der kommer til at hvile på dem. Både i forhold til forventningerne fra ledelsen og fra de andre medarbejdere," siger Gerda Christensen.
Mai-Brit Hoff Kjeldsen fra Smørum, der har været tillidsrepræsentant i SAS i mere end 20 år og oplevet otte fyringsrunder, kan sagtens forstå, at nogle ansatte er nervøse ved tanken om at skulle være tillidsrepræsentant.
"Dine kollegaer har en klar forventning om, hvad du skal repræsentere. Nogle gange har de håb om, at man kan afværge nogle katastrofesituationer, som er umulige at undgå. Og så går frustrationerne ud over tillidsrepræsentanten. Sådan er det altid," siger Maj-Brit Hoff Kjeldsen.