Hvis du kører til og fra arbejde i tog, så kommer her et godt råd:
Tjek lige afgangstiderne på Rejseplanen, inden du drager afsted mod banegården.
For ja, det er blevet den tid på året, hvor den nye køreplan - som på moderne dansk hedder K 17 - bliver taget i brug. Det skete allerede søndag, den 11. december.
Ritzau Fokus har bedt nogle af de aktører, som har forstand på sagerne, om fortolke tabellerne og udlægge teksten.
Og den helt overordnede konklusion er: Justeringerne er små. Men de er der.
- Vi lægger to-tre minutters ekstra rejsetid ind på en del strækninger, siger trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov.
- Det skyldes blandt andet, at vi i dette års køreplan blev taget lidt på sengen af den pas- og id-kontrol, som blev indført i Padborg og Kastrup, da køreplanen for 2016 var trådt i kraft. Kontrollen har været medvirkende til, at vi ikke har kunnet leve op til vores ambitioner om at være rettidige. Nu lægger vi simpelthen lidt ekstra tid ind, og så bliver køreplanen mere realistisk, siger trafikinformationschefen.
Samlet set er ændringerne dog mikroskopiske i forhold til sidste år.
- Køreplansændringerne for et år siden var de mest omfattende, siden vi fik fast forbindelse over Storebælt. I år er der faktisk mere tale om justeringer, siger Tony Bispeskov.
Samme melding kommer fra trafikselskabet Arriva, der står for syv jyske togstrækninger.
Pressemedarbejder Morten Larsen oplyser, at der bliver små ændringer på alle strækninger. Men med én enkelt undtagelse er der tale om "minutjusteringer".
Hvilket vil sige ændringer i afgangs- eller ankomsttider, som afviger med under fem minutter fra de nuværende tider.
- Vi læner os i sagens natur op af landstrafikken, altså DSB, og når de ikke ændrer det helt store, så gør vi heller ikke. Der vil være justeringer, som for eksempel kan betyde, at en afgang, som i dag hedder 8.48, fremover hedder 8.50. Men samtidig er der lagt en 'buffer' ind, hvilket betyder, at afgangen ikke nødvendigvis er rykket med to minutter fra alle stationer på strækningen. Toget indhenter så at sige noget undervejs, siger Morten Larsen.
Og så til undtagelsen: Struer-Skjern.
Her er afgangstiden ændret med syv minutter på lørdage og søndage. Samtidig er selve minutstrukturen ændret, så de syv minutter slår igennem på samtlige stationer undervejs mellem de to vestjyske byer.
Sidste år fik trafikselskaberne store tæv af pendlerne, da K 16 blev lagt frem. Sådan er det ikke i år, men løftede øjenbryn findes dog hist og her.
For eksempel i Pendlerklub Slagelse, hvor Toke Hermind er talsmand. Han giver et konkret eksempel:
- Der er mange i vores område, som pendler med regionaltoget til Trekroner Station, fordi den ligger tæt på Roskilde Universitet. De fortæller, at de nye afgangstider lige præcis er ændret, så de ikke kan nå frem til første lektion, hvis de tager deres "normale" afgang. Så de er nødt til at tage en noget tidligere afgang, som betyder, at de får et stort overskud af tid i den anden ende, og det er de selvfølgelig lidt frustrerede over.
Mere glæde er der at spore i det østfynske, hvor pendlere fra Langeskov - mellem Odense og Nyborg - kan glæde sig over, at byens station fra søndag kobles på IC-nettet.
Men det er ikke den eneste ændring, som begejstrer talsmand for Østfyns Pendlerklub, Anne Fiber.
- Der kommer en ny morgenafgang, som lander på Københavns Hovedbanegård klokken cirka 6.30. Den gør det muligt for pendlere, der arbejder i hovedstadsområdet, at møde på arbejde klokken 7. Alt i alt er det fantastiske forbedringer, og vi er meget glade på Østfyn, siger hun.
Fakta om K17:
- Køreplanerne trådte i kraft natten mellem 10. og 11. december.
- De kan ses og downloades på trafikselskabernes hjemmesider.
- DSB's køreplan kan desuden købes i fysisk form i 7-Eleven-kioskerne på banegårdene.
Kilder: dsb.dk og arriva.dk.
/ritzau/FOKUS