De fleste har nok hørt historier om høje tandlægeregninger over middagsbordet. Men de færreste af klagerne kommer længere.
Ifølge en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet har næsten halvdelen af tandlægegængerne været utilfredse med deres tandlæge, men kun 30 procent har orket at klage over behandlingen. Det er simpelthen for besværligt.
"Det er brandærgerligt, at systemet er så kompliceret. Det er vigtigt for retssikkerheden, at patienterne klager, og at problemerne på den måde kommer frem i lyset," siger Sine Jensen, der er sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, til rådets blad Tænk.
Hvis man ønsker at klage, så skal man kontakte den region, man bor i, og finde det pågældende regionstandklagenævn. Og hvis man vil søge erstatning, skal man henvende sig til Tandlægeforeningens Patientskadeforsikring.
De manglende klager er dog ikke ensbetydende med, at tandlægerne skal føle sig sikre. Mange af de utilfredse kunder vælger nemlig bare at finde en ny tandlæge.