Det var af hensyn til Coca Cola, at Fødevarestyrelsen med grønt lys fra fødevareminister Eva Kjer Hansen (v) ændrede store dele af en kampagne mod sodavand. Det kom frem på et samråd, som ministeren havde med Fødevareudvalget i dag.
"Fødevarestyrelsen skal aldrig positivt eller negativt tage udgangspunkt i en virksomheds enkelte produkt. Da det aldrig har været intentionen at udstille en enkelt virksomhed i forbindelse med kampagnen valgte Fødevarestyrelsen at ændre i designet," sagde Eva Kjer Hansen på samrådet.
Både i samrådet og over for Avisen.dks journalist afviste Eva Kjer Hansen, at der var lavet store ændringer i kampagnen – det selv om Avisen.dks oplysninger, som stammer fra Fødevarestyrelsen, viser, at kampagnen fik halvt så meget eksponering via internetreklamer som planlagt.
Kritiserer Avisen.dk
Hvordan forholder du dig til, at en henvendelse fra Coca Cola kan få indflydelse på en kampagne mod unges sukkerindtag?
"Jeg synes, at du (Avisen.dks journalist, red.) skal forholde dig til, hvordan du mod bedrevidende kan skrive sådan en skrup forkert historie, fordi du er jo fuldt ud bekendt med, at det vi gjorde på baggrund af henvendelsen, det var at ændre designet på flasken. Det havde nogle konsekvenser i forhold til nogle GO-cards. Og så har du jo lige siddet og hørt (under samrådet,red.), at den der anden omgang af web-bannerne ville man hellere bruge på konkurrencen "Skvulp" (en anden kampagne, red.). Det er en prioritering, som intet havde med henvendelsen fra Coca Cola at gøre," sagde Eva Kjer Hansen efter samrådet til Avisen.dks reporter.
Men Fødevarestyrelsen og det bureau, Manipulation, som udformede kampagnen har over for Avisen.dk oplyst, at 3,7 millioner bannervisninger på nettet blev stoppet på grund af Coca Colas brev. En reklamemand har tidligere vurderet, at det betød langt færre besøgende.
Frygtede Coca Cola
Ministeren erkendte på samrådet, at det var frygten for en varemærkesag, der fik Fødevarestyrelsen til at ændre i kampagnen. Hun fastholdt, at jurister i Fødevarestyrelsen har vurderet, at der var berettiget tvivl om, hvorvidt kampagnen krænkede Coca Colas varemærke.
Men ifølge advokat og varemærkeekspert Johan Løje, så var der slet ingen krænkelse af sodavandsgigantens varemærke. Det kan kun krænkes, hvis formålet er at tjene penge på mærket, og kampagnens mål var at oplyse børn og unge.
Avisen dk. spurgte fødevareminister Eva Kjer Hansen, om hun har overvejet, hvilke andre interesser end sit varemærke en sodavandsgigant som Coca Cola kan have i en kampagne mod sodavand. Hendes svar var:
"Det har jeg ikke overhovedet ikke overvejet."