Grønnere biler, bedre image som arbejdsgiver og ikke mindst øget sikkerhed for EU-politikerne.
Det var hovedargumenterne fra Europaparlamentets top, da den tidligere i år foreslog en ny, intern chaufførservice til politikerne i Bruxelles og Strasbourg i stedet for den nuværende ordning med eksterne leverandører af biler og chauffører.
Men parlamentet som helhed syntes ikke om ideen på grund af den ekstraregning på 28 millioner kroner om året, der følger med - en forøgelse af transportbudgettet med over 50 procent.
Alene chaufførernes uniformer løber op i 865.000 kroner årligt ifølge et budget set af netmediet Politico.eu.
- Vi vil egentlig ikke have de her biler, men slet ikke hvis det bliver 50 procent dyrere. Vi synes, man skulle beholde det nuværende under forudsætning af, at det private firma sikkerhedsgodkender chaufførerne.
- Vi tror ikke, at der kommer den store terrortrussel fra chaufførerne, siger Anders Vistisen (DF).
Parlamentet vedtog torsdag at udtrykke "forbehold" for planen, og at det foretrækker netop en løsning, hvor de eksterne leverandører får ansvar for sikkerhedstjek samt bedre arbejdsforhold og miljøvenlige biler.
Alligevel sættes den interne løsning nu i værk. Der er allerede offentliggjort et jobopslag, hvor parlamentet søger 110 chauffører til en månedsgrundløn på 14.200 kroner plus pension og sundhedsforsikring.
Trods parlamentets forbehold er der som et kompromis i præsidiet sat et ekstrabeløb af til projektet - set i lyset af terrorangrebene i Bruxelles - men man vil forsøge at løse det uden at bruge flere penge end før, siger en talsmand i EU-Parlamentet.
Sideløbende øges parlamentets sikkerhedsbudget i 2017 med 2,6 procent til 355 millioner kroner.
- Da det kom frem, at en af terroristerne bag Bruxelles-angrebet har arbejdet i Europaparlamentet, forstærkede det, at vi skal have styr på sikkerheden, og man kan ikke undgå, at det koster mere. Men selve transporten skal ikke koste mere, synes vi, siger Christel Schaldemose (S).
/ritzau/