Stoler du på din chef?
Det spørgsmål svarer en ud af ti medarbejdere nej til, viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset FranklinCovey.
”Det virker som om mange ledere mener, at tillid er nice to have, men ikke need to have. De glemmer lidt, at det er vigtigt, også i krisetider,” siger partner og direktør i Franklin Covey, Nina Kenney.
Men faktisk er der både sund fornuft og god økonomi i at satse på tillid. Firmaer, hvor medarbejderne stoler på chefen, har nemlig en højere indtjening.
Det kan ende med en sygemelding
Undersøgelsen er foretaget blandt godt 600 danskere i arbejde og viser, at mens danskerne har høj tillid til kollegerne, halter det bagefter med tilliden til chefen. FranklinCovey arbejder med at udvikle tillidsbaseret ledelse, og de bliver kontaktet af stadig flere firmaer.
”Vi får mange henvendelser fra virksomheder i vidensbranchen, men det er også noget, der er ved at slå igennem på fabriksgulvet,” siger Nina Kenney.
Hun understeger dog, at det mest er firmaer, som i forvejen gør det godt, som henvender sig. Det største problem kan derfor nemt ligge i helt andre brancher.
Hos foreningen ”Voksenmobning – nej tak!” ser man mange eksempler på medarbejdere, som er gået ned med flaget, fordi der manglede tillid mellem dem og chefen.
Ifølge formand Gitte Strandberg er det et problem i mange brancher, men især fra industri, pleje, kontor og offentlige virksomheder kommer der henvendelser. Og for den enkelte medarbejder kan resultatet blive en ødelagt selvtillid, stress og sygemelding.
”Det ødelægger medarbejderne både personligt og fagligt,” siger Gitte Strandberg.
Når chefen holder øje med, hvor tit du går på toilettet
Tit er chefen ikke selv klar over, hvilken type opførsel, der dræber medarbejdernes tillid, men ifølge forskere er der nogle bestemte fejl, som går igen.
Den ene er overvågning og kontrol, som mange pressede chefer i især industrien griber til.
”Hvis for eksempel chefen kun viser sig, når der er produktionsstop eller holder øje med, hvor tit folk går på toilettet, føler medarbejderen sig mistænkeliggjort og det kan virke utroligt krænkende,” siger Ole H. Sørensen, som er seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Også en øget fokus på konkurrence mellem medarbejderne kan smadre tilliden. Det sker tit i de firmaer, hvor den enkelte medarbejder belønnes for gode resultater med ekstra løn og fryns.
”Det sender et signal om, at konkurrence er det eneste, som kan få medarbejderne til at producere mere,” forklarer Birger Steen Nielsen, som er arbejdslivsforsker ved Roskilde Universitet.
Endelig er det svært at stole på en chef, som ikke lytter og viser forståelse.
”Hvis chefen ikke lytter, trækker man sig og ønsker ikke at komme til ham med problemer. Man holder kæft, fordi man frygter at få at vide, at det er en selv, der ikke kan gøre tingene ordentlig,” siger Birger Steen Nielsen.
Men faktisk behøver de fleste medarbejdere hverken en pisk over nakken eller en gulerod foran næsen.
”Filosofien om, at mennesker vil slippe nemt om ved tingene, er forkert. De fleste vil gerne lave et godt stykke arbejde,” siger Birger Steen Nielsen og understreger, at det gælder i alle brancher, også blandt ufaglærte.
Og det engagement skal virksomhederne lære at udnytte, i stedet for at svinge pisken.
Tillid er en god forretning
Hos FranklinCovey understreger man, at tilliden mellem medarbejder og chef faktisk smitter direkte af på firmaets bundlinje.
”Vi ved, at organisationer med en høj grad af tillid har et afkast, der er tre gange bedre end virksomheder med en lav grad,” siger Nina Kenney.
Det er derfor en god investering for chefen at stole på sine medarbejdere og opføre sig på en måde, så de stoler på ham. Og det kan de fleste chefer faktisk godt finde ud af. 88 procent af de arbejdende danskere svarede i undersøgelsen, at de i nogen eller høj grad har tillid til chefen, og generelt er Danmark en duks på tillidsfronten.
Det har Søren Jagd, som forsker i tillidsbaseret ledelse ved Roskilde Universitet, en forklaring på.
”I forhold til andre lande som for eksempel USA er der i Danmark ikke en kæmpe forskel på, hvad en direktør og en faglært jysk maskinarbejder tjener. Det betyder, at vi er tæt på hinanden og respekterer hinanden på tværs af brancher,” siger Søren Jagd.