Enlige mødre går til tasterne for at få råd og vejledning, når livet banker på. Det oplever rådgiverne hos Mødrehjælpens Familiechat, som har åbent en dag om ugen.
Siden chatten åbnede i september sidste år, har mere end 100 kvinder fra hele landet fået virtuel rådgivning. Derfor vil Mødrehjælpen udvide åbningstiden til tre dage om ugen, fortæller Mads Roke Clausen, direktør i Mødrehjælpen.
- Vi har kunnet se, at der har været rigtig mange, der godt vil have chatrådgivining, og så synes vi, at det er en vigtig måde at komme ud i hele landet på. Så hvad enten man bor i Tønder eller Kalundborg, så har man faktisk mulighed for at få hjælp fra Mødrehjælpen, siger han til Newspaq.
Kvinder i alle aldre mellem 17 og 50 år henvender sig til chatten. De skriver især med spørgsmål om delebørn og skilsmisse.
- Det kan både være, at de har en uoverensstemmelse med faderen til barnet, og så har de brug for en samtale på chatten. Det kan f.eks. være om nogle dilemmaer eller nogle svære livssituationer, de står i. De efterspørger også samtidig noget viden, det kan eksempelvis være, hvordan man starter en sag op i Statsforvaltningen, fortæller rådgiver Anita Plesner til Newspaq.
Økonomi er også et emne, som giver mødrene bekymringer:
- Det kan være sociale problemer omkring kontanthjælp, men det er også rigtig ofte omkring familieydelser. De vil vide, om de får det, de har krav på for eksempel i forhold til børnechecks eller børnetilskud fra kommunen. Så rådgivningen er en kombination af, at de får talt deres situation igennem med nogen, og at de får noget konkret viden.
Udover chatrådgving vejleder mødrehjælpen over telefon eller på deres rådgivningscentre i København, Odense og Aarhus.