Hvis du har haft en benzinbil, har du nok været vant til at holde skarpt øje med de priser, de skilter med på tankstationerne.
Men hvis du har skiftet til elbil, er der faktisk langt flere penge at spare ved at være bevidst om dine ladevaner.
Det fortæller Ilyas Dogru, som er chefkonsulent hos bilejernes interesseorganisation FDM.
- Holder man øje med priserne, er besparelsen kæmpestor, for elprisen er meget mere volatil end benzinprisen, forklarer han.
Har du mulighed for at lade bilen op derhjemme, er det ubetinget den billigste løsning.
- Så kan du se prisen 24 timer frem og vælge at lade på det billigste tidspunkt.
- Er der ikke noget billigt tidspunkt det næste døgn, så lad være med at lade, eller lad kun lidt. Du skal typisk kun lade elbilen en-to gange om ugen, forklarer Ilyas Dogru.
Har du ikke en lader hjemme på matriklen, skal du ud at købe strømmen hos et af de selskaber, der udbyder det.
Og så må du regne med, at prisen er højere.
- Hvis man vil spare på prisen, så gælder det om at undgå lynladerne. Det er billigere at oplade derhjemme eller på de langsomme ladere.
Hvis du vælger lynopladning af bilen, kommer du også til at betale mere for det. (Arkivfoto). Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Får du en ladestander derhjemme, kommer du til at kunne se det på din elregning. Og her bliver der derfor god grund til at tjekke efter, om du har det billigste elselskab.
Forskellen mellem den dyreste og billigste strøm kan ifølge FDM være op til flere kroner per kilowatt-time. Og det er altså noget, der løber op, når man sætter en elbil til.
For nogle elbilsejere kan der være tusindvis af kroner at spare årligt ved at vælge et billigere elselskab.
Du kan også spare på elforbruget ved at kigge din køreteknik og livet i kabinen efter i sømmene. Det er nemlig ikke kun kilometerforbruget, der trækker på strømmen.
- Den største fjende for elforbruget er farten, for den æder meget af strømmen, siger Ilyas Dogru.
Hos FDM har de testet, hvor meget der er at spare på forbruget ved at skrue hastigheden på motorvejen ned fra 130 kilometer i timen til 110 kilometer i timen. Og der var helt op til 19 procent at spare på forbruget.
- Du skal også være opmærksom på alt det, der kører på el. Eksempelvis sædevarme og aircondition, som bruger ret meget strøm.
- Så for at spare handler det både om alt det, du gør i bilen, og så især farten, siger Ilyas Dogru.
/ritzau fokus/
Af Anna Raabæk, Ritzau Fokus