I 2030 skal der være 1,2 millioner elbiler på de danske veje.
Sådan lyder kravet fra Enhedslisten forud for, at elbilskommissionen mandag præsenterer sine længe ventede resultater om fremtidens bilafgifter og omstillingen til en grønnere bilpark.
Det skriver Information.
Enhedslisten foreslår samtidig allerede fra 2021 at støtte salget af elbiler ved at give et kontant tilskud på 100.000 kroner til de første 100.000 elbiler, 75.000 kroner til de næste 100.000 elbiler og 50.000 kroner til de sidste 50.000 biler.
Derudover ønsker partiet fra 2025 et decideret forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler.
- Hvis vi skal nå vores klimamål om 70-procents CO2-reduktion i 2030, så bliver vi nødt til at gøre noget drastisk, siger Mai Villadsen, Enhedslistens klimaordfører.
- I dag er elbilen et luksusgode og ikke allemandseje. Ud over at fastholde den lave registreringsafgift på elbiler og forhøje den på benzin- og dieselbiler foreslår vi, at man i en overgangsperiode laver kontante tilskud, så flere tør investere i en elbil.«
Den danske bilpark vil ifølge Energistyrelsen vokse fra i dag 2,7 millioner til godt 3,4 millioner i 2030.
Styrelsen forventer, at behovet for vejtransport vil stige med hele 24 procent frem til 2030.
Vejtransporten ventes i 2030 at stå for 92 procent af sektorens udledninger, heraf vil personbiler alene stå for 58 procent i 2030.
Seniorrådgiver Jeppe Juhl i Rådet for Grøn Omstilling mener dog, at fokus først og fremmest bør være på antallet af benzin- og dieselbiler og ikke antallet af elbiler som i Enhedslistens udspil.
- Sandheden er, at problemet er antallet af fossilbiler. Så vi vil hellere have et mål for, hvor få fossile biler der skal være på markedet i 2030 end et mål for elbiler. Elbilerne er et middel til at løse udfordringen med at komme af med de fossile biler, siger han.
Sidste år blev der solgt næsten en kvart million biler, og levetiden for nye biler er typisk 15 år.
Selv med et stop for nye benzin- og dieselbiler i 2030, som regeringen ønsker, vil der altså omkring 2050 stadig være et betydeligt antal klimabelastende benzin- og dieselbiler på vejene.
Adspurgt om, hvorfor Enhedslisten ikke i stedet sætter et mål for reduktionen af fossilbiler, svarer Mai Villadsen:
- Vores forslag sigter netop efter at bremse salget af benzin- og dieselbiler, fordi vi også foreslår et stop for nysalg af benzin- og dieselbiler i 2050.
Bilkommissionens opgave er at levere "en konkret strategi for, hvordan et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030 bedst kan realiseres, samtidig med at det er muligt at fastholde statens provenu på personbilområdet" – altså uden at det slår et hul i statskassen.
Den samlede udgift til støtten til elbiler vil ifølge Enhedslisten selv være 20 milliarder kroner og finansieringen foreslås at ske ved fremrykning af dele af beskatningen af pensionsformuen, så pensioner beskattes ved indbetaling i stedet for udbetaling.
Desuden vil partiet ikke give tilskud til elbiler med en pris på mere end 350.000 kroner.