I går valgte DSB at tage samtlige IC4-tog ud af drift på grund af bremseproblemer, men i stedet for at kæmpe med de skandaleramte tog i den oprindelige ramme bør man gentænke deres funktion.
"Man kan undre sig over, at der bliver ved med at være problemer, og jeg mener, man bør undlade at snakke så meget om IC4-togene for i stedet at gentænke driftsopgaven. Det kunne jo være, at man kunne få glæde af IC4-togene andre steder," siger Karl Brian Nielsen til Newspaq.
Han foreslår, at man flytter IC4-togene ud på de nærbaner, som i dag kører med gammelt materiel. I stedet må man fremrykke elektrificeringen af de centrale strækninger, hvor de problemfyldte tog var tiltænkt.
Professoren i Aalborg bliver bakket op af en kollega fra Danmarks Tekniske Universitet.
"IC3-togene blev sat i drift omkring 1990 og med et togsæts levetid på 20 til 30 år, vil de være udtjent omkring 2020. Derfor skal man have besluttet, hvilke strækninger, man vil have elektrificeret og derefter gå hurtigt i gang, så vi kan få udskiftet IC3-togene til elektriske tog," siger Alex Landex til TV 2.
Karl Brian Nielsen kan ikke forestille sig, at man fuldstændig dropper de skandaleramte IC4-tog. Man må således overveje, hvor de kan gøre nytte uden at skabe problemer.
"Et af de problemer, som man har haft med IC4, er, at de har problemer i sammenkoblingen. Derfor bør man måske bruge dem der, hvor en sammenkobling ikke er nødvendig," siger Nielsen.
Havarikommissionen er nu i gang med at undersøge IC4-togene for at finde årsagerne til problemerne.